Active Topics

Kata nasihat

Tazkirah Umum Dalam Hal Ehwal Hukum Hakam Islam

Moderator: yatiyusof

Post Reply
User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 210
Posts: 3824
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 19 times
Gender:

PINGAT

Re: Kata nasihat

Post by Nursahirah74 » Wed May 01, 2019 12:46 pm

zylajasmine wrote:
Tue Apr 30, 2019 10:06 am
Nursahirah74 wrote:
Tue Apr 16, 2019 11:27 pm
Matasepet wrote:
Sun Apr 14, 2019 11:54 pm


Zuhud..tak pernah dengar pon


Sekarang dh dngar kan jadi plajri la bnda baru okay .😁
hadam kan.. bukan setakat baca lepa stu lupa.. banyak sangat cipta alasan.


Biasa manusia kan suka mmbri alasan 😂😂 cntoh mcm sya 😂😂
❤️ara 🐼

Matasepet
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Selangor, Malaysia
Posts in topic: 26
Posts: 1601
Joined: Thu Nov 22, 2018 11:25 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Gender:

Re: Kata nasihat

Post by Matasepet » Wed May 01, 2019 1:39 pm

zylajasmine wrote:
Tue Apr 30, 2019 10:06 am
Matasepet wrote:
Sun Apr 14, 2019 11:54 pm
Nursahirah74 wrote:
Sun Apr 14, 2019 2:28 pm




Zuhud tu mcm kita meninggalkan dunia ..sama je maksud diatas tu
Zuhud..tak pernah dengar pon
dah bercinta je .. belajo tak mau.. memang la tak pernah dengar 8-)
Adam pulak kene
EVOS(Zxuan) 8-) :ugeek:

Matasepet
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Selangor, Malaysia
Posts in topic: 26
Posts: 1601
Joined: Thu Nov 22, 2018 11:25 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Gender:

Re: Kata nasihat

Post by Matasepet » Wed May 01, 2019 1:40 pm

Nursahirah74 wrote:
Wed May 01, 2019 12:46 pm
zylajasmine wrote:
Tue Apr 30, 2019 10:06 am
Nursahirah74 wrote:
Tue Apr 16, 2019 11:27 pm




Sekarang dh dngar kan jadi plajri la bnda baru okay .😁
hadam kan.. bukan setakat baca lepa stu lupa.. banyak sangat cipta alasan.


Biasa manusia kan suka mmbri alasan 😂😂 cntoh mcm sya 😂😂
Ye lah @Nursahirah74 Aku akn ikut macam hg😇
EVOS(Zxuan) 8-) :ugeek:

User avatar
feyaa27
Ahli Forum
Leftenan Muda
Leftenan Muda
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 23
Posts: 990
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:28 am
Mood:
Has thanked: 24 times
Gender:

Re: Kata nasihat

Post by feyaa27 » Wed May 01, 2019 2:47 pm

MUHASABAH

Kita sering cemburu pada kelebihan orang lain, Sehingga kita terlupa pada kelebihan yang Allah
berikan kepada kita. Mungkin lebih dari dia.

Bersyukurlah atas segala pemberian dari-Nya.
Sekelip mata Allah boleh beri Dan boleh tarik.

Cuba kita Renungkan!
Orang buta bermimpi untuk melihat,
Orang pekak bermimpi untuk mendengar,
Orang lumpuh bermimpi untuk berjalan,
Orang bisu bermimpi untuk berbicara....

Sementara kita dapat melihat,
mendengar, berjalan dan berbicara.
Nikmat mana lagi yang Kita nak dustai

Kehidupan di dunia ini tidak semudah
Yang kita fikirkan.

Ada orang bahagia dengan hidupnya,

Ada orang sekarang tengah sedih atau susah
dengan hidupnya.

Jadi jangan mudah untuk kita sakitkan hati seseorang, kerana kita tak tahu keadaan
Hati dia Bagaimana.

Berikan Akhlak terbaik pada sesiapa saja, hati itu milik Allah bila-bila masa Allah boleh beri bahagia atau sedih senang dan susah

Pesan guru, bukan dengan sebab harta, duit dan segalanya untuk menjadi diri kamu bahagia tapi kamu akan bahagia apabila kamu merasa dekatnya Allah dengan dirimu.
💙FN💛

User avatar
feyaa27
Ahli Forum
Leftenan Muda
Leftenan Muda
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 23
Posts: 990
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:28 am
Mood:
Has thanked: 24 times
Gender:

Re: Kata nasihat

Post by feyaa27 » Wed May 01, 2019 2:50 pm

"Bagi pendosa istigfar adalah ubat. Bagi orang yang kesulitan, istighfar adalah harapan. Bagi orang yang memiliki masalah, istighfar adalah jalan keluar.”

[Habib Muhammad Al-Bagir Bin Alwy Bin Yahya]
💙FN💛

User avatar
Ikasnow
Ahli Forum
Leftenan Muda
Leftenan Muda
Malaysia
Posts in topic: 15
Posts: 915
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:14 am
Mood:
Has thanked: 4 times
Gender:

Re: Kata nasihat

Post by Ikasnow » Wed May 01, 2019 3:22 pm

feyaa27 wrote:
Wed May 01, 2019 2:50 pm
"Bagi pendosa istigfar adalah ubat. Bagi orang yang kesulitan, istighfar adalah harapan. Bagi orang yang memiliki masalah, istighfar adalah jalan keluar.”

[Habib Muhammad Al-Bagir Bin Alwy Bin Yahya]
Ouh macam tu , okey baru tahu 😂
💚iqa💚

User avatar
feyaa27
Ahli Forum
Leftenan Muda
Leftenan Muda
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 23
Posts: 990
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:28 am
Mood:
Has thanked: 24 times
Gender:

Re: Kata nasihat

Post by feyaa27 » Wed May 01, 2019 3:24 pm

Ikasnow wrote:
Wed May 01, 2019 3:22 pm
feyaa27 wrote:
Wed May 01, 2019 2:50 pm
"Bagi pendosa istigfar adalah ubat. Bagi orang yang kesulitan, istighfar adalah harapan. Bagi orang yang memiliki masalah, istighfar adalah jalan keluar.”

[Habib Muhammad Al-Bagir Bin Alwy Bin Yahya]
Ouh macam tu , okey baru tahu 😂


Ooo.. Bagus la kalau dh tau
💙FN💛

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 210
Posts: 3824
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 19 times
Gender:

PINGAT

Re: Kata nasihat

Post by Nursahirah74 » Wed May 01, 2019 3:30 pm

feyaa27 wrote:
Wed May 01, 2019 3:24 pm
Ikasnow wrote:
Wed May 01, 2019 3:22 pm
feyaa27 wrote:
Wed May 01, 2019 2:50 pm
"Bagi pendosa istigfar adalah ubat. Bagi orang yang kesulitan, istighfar adalah harapan. Bagi orang yang memiliki masalah, istighfar adalah jalan keluar.”

[Habib Muhammad Al-Bagir Bin Alwy Bin Yahya]
Ouh macam tu , okey baru tahu 😂


Ooo.. Bagus la kalau dh tau


Sama2 share ilmu apa yg kita tahu tak rugi pun klau shre 😊😊
❤️ara 🐼

User avatar
feyaa27
Ahli Forum
Leftenan Muda
Leftenan Muda
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 23
Posts: 990
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:28 am
Mood:
Has thanked: 24 times
Gender:

Re: Kata nasihat

Post by feyaa27 » Wed May 01, 2019 3:34 pm

Nursahirah74 wrote:
Wed May 01, 2019 3:30 pm
feyaa27 wrote:
Wed May 01, 2019 3:24 pm
Ikasnow wrote:
Wed May 01, 2019 3:22 pm


Ouh macam tu , okey baru tahu 😂


Ooo.. Bagus la kalau dh tau


Sama2 share ilmu apa yg kita tahu tak rugi pun klau shre 😊😊



Betul tu sahirah..... Memang tak rugi pon
💙FN💛

User avatar
nananazeri
Ahli Forum
Kapten
Kapten
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 1590
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:33 am
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times
Gender:

Re: Kata nasihat

Post by nananazeri » Wed May 01, 2019 3:36 pm

Ulama' memberi Perumpamaan.

Ada seekor katak yang nampak nelayan sedang memancing.

Jadi katak itu pun masuk kedalam air dan ingin berjumpa ikan.

Katak itu tegur ikan yang sedang memakan umpan nelayan itu.

Katak itu beritahu pada ikan. "jangan makan cacing ni, sebenarnya ini perangkap, kalau kau makan juga, kau akan di tangkap, perut kau akan di belah, kulit kau akan dibakar atas api.

Mereka akan makan makan kau(sebabnya katak ini tahu keadaan di atas darat )".

Tapi ikan ini tak ambil endah teguran si katak dan bila sahaja ikan itu makan umpan itu, ikan itu di sentap dan ditarik naik keatas, ikan itu terkejut, dia nampak apa yang dikatakan oleh katak sebenar adalah benar.

Dia yakin yang dia akan di bakar, kulitnya akan disiat, perutnya akan dibelah.

Ikan itu sangat menyesal. Tapi, tak ada dah peluang untuk kembali dalam air.

Ulama' beritahu.

Keadaan sama pada kita manusia, bila ada orang beritahu kepada kita keadaan kita nanti, padang masyhar, balasan neraka, balasan syurga, azab neraka, titian sirat, kita ambil tak endah saja.

Bila sudah mati, hijab akhirat akan dibuka.

Kita nampak manusia yang dibakar atas api.

Orang yang akan diseksa kerana melakukan maksiat dan kemungkaran.

Seperti mana keadaan ikan telah nampak apa yang berlaku di atas darat.

Sahabatku yang disayangi Allah. Kita hanya ada satu peluang sahaja untuk beramal di dunia ini.

Jadi jangan bazirkan usia dan keringat kita perkara yang sia-sia, terutamanya bab akidah pegangan kita islam.

Semoga Allah beri kita kefahaman.

Aamiin Allahumma Aamiin...
Nn🙈💜

Post Reply

Return to “Tazkirah Umum”