Cakap perak

Dialek Orang Perak

Moderator: faizridwan

User avatar
johnmalaya
Forum Moderator
Ahli Baru
Ahli Baru
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 10
Joined: Wed Nov 21, 2018 4:31 pm
Location: Perak, Malaysia
Mood:
Gender:

Cakap perak

Post by johnmalaya » Thu Nov 22, 2018 11:08 am

Admin terpadam kot topic starter semalam :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Ok moh kite senaraikan loghat-loghat peghak sini kome oii... :lol:

Paktam
Sarjan
Sarjan
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 306
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 5 times
Gender:

Re: Cakap perak

Post by Paktam » Thu Nov 22, 2018 11:17 am

Moh le kome,mike ,keme,teman,awak,
:D aliff ikhmal :geek:

User avatar
zylajasmine
Forum Moderator
Staf Sarjan
Staf Sarjan
Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 541
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Gender:

Re: Cakap perak

Post by zylajasmine » Thu Nov 22, 2018 11:46 am

johnmalaya wrote:
Thu Nov 22, 2018 11:08 am
Admin terpadam kot topic starter semalam :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Ok moh kite senaraikan loghat-loghat peghak sini kome oii... :lol:
Musim Ujian dan Peperiksaan...

SUBJEK : BAHASA PERAK KERTAS 1 - Kod 3573/1
(mese 5 minit je dr skarang)

KOME PILIH LE JAWAPAN YG SESUEI YEK..

1."_______ le sikit ngayuh basikanye pun, tutup kedei besi bughuk tu kaghang mau mangko nunggu tokeh tu mukok balik esok."
a) lekeh
b) laju
c) cepat
d degheih

2.'cher mengkemer biler lalu-lalang kat situ jangan dipijok buchu tiko tu, abeh ______ hujung tiko dilantok nyer.'
a) menchakoh
b) nyeluin
c) tekeipok
d) bergulung

3.'pekehei dibiokan pintu tu ________, jenguk dik langsuyo kaghang, komer jugak yg ngigo sampei ke subuh.'
a) tebeghongeh
b) tenganger
c) tepeghongor
d) tebongkang

4.'sedang ber-jalan2, entoh ape pasei tetibe, teman _________ ke dalam sebuah lubang beso, abih seluin baju teman.'
a) tejeghombab
b) tepeghosok
c) tepegholoh
d) tejeghumuih

5.Bebudak pompuan la ni suke bebeno melayan bebudak lelaki. Nampak beno _________
a) joghennya
b) galaknye
c) gatenye
d) miangnye

6.Kalo udah maleh belajo, nanti kamu jadi _______ le.
a) bengap
b) tengin
c) bodoh
d) bangang

7.__________ Menteri Beso Peghak tu pegi ke London lelame beno?
a) Apa dihadapnye
b) Apa dihanggapnye
c) Apa dihajapnya
d) Apa dihajatnye

8.Ape hei orang ________ kat simpang jalan tu Yob oi.. Ade kete accident ke?
a) berame
b) bejuhen
c) bejumoih
d) bejujoih

9.Jangan le mike ________ sangat aih. Bio le dia nak pinjam moto mike tu kejap.
a) cike
b) cemei
c) culas
d) cime

10.Tadi kunci keta teman ade di ataih meja ni. La ni udoh _________. Ade sesape nampak?
a) hilang
b) mandang
c) leboh
d) tak ketahuan

*ate boleh ke kome jawab. klu betui semue sah kome org Peghak...
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

Nursahirah74
Sarjan
Sarjan
Malaysia
Posts in topic: 6
Posts: 410
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 3 times
Gender:

Re: Cakap perak

Post by Nursahirah74 » Thu Nov 22, 2018 4:36 pm

zylajasmine wrote:
Thu Nov 22, 2018 11:46 am
johnmalaya wrote:
Thu Nov 22, 2018 11:08 am
Admin terpadam kot topic starter semalam :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Ok moh kite senaraikan loghat-loghat peghak sini kome oii... :lol:
Musim Ujian dan Peperiksaan...

SUBJEK : BAHASA PERAK KERTAS 1 - Kod 3573/1
(mese 5 minit je dr skarang)

KOME PILIH LE JAWAPAN YG SESUEI YEK..

1."( lekeh) le sikit ngayuh basikanye pun, tutup kedei besi bughuk tu kaghang mau mangko nunggu tokeh tu mukok balik esok."
a) lekeh
b) laju
c) cepat
d degheih

2.'cher mengkemer biler lalu-lalang kat situ jangan dipijok buchu tiko tu, abeh( bergulung)hujung tiko dilantok nyer.'
a) menchakoh
b) nyeluin
c) tekeipok
d) bergulung

3.'pekehei dibiokan pintu tu (terbongkang ) jenguk dik langsuyo kaghang, komer jugak yg ngigo sampei ke subuh.'
a) tebeghongeh
b) tenganger
c) tepeghongor
d) tebongkang

4.'sedang ber-jalan2, entoh ape pasei tetibe, teman( terpeghosok ) ke dalam sebuah lubang beso, abih seluin baju teman.'
a) tejeghombab
b) tepeghosok
c) tepegholoh
d) tejeghumuih

5.Bebudak pompuan la ni suke bebeno melayan bebudak lelaki. Nampak beno (galaknye)
a) joghennya
b) galaknye
c) gatenye
d) miangnye

6.Kalo udah maleh belajo, nanti kamu jadi (tengin)le.
a) bengap
b) tengin
c) bodoh
d) bangang

7.(Apa hajatnye) Menteri Beso Peghak tu pegi ke London lelame beno?
a) Apa dihadapnye
b) Apa dihanggapnye
c) Apa dihajapnya
d) Apa dihajatnye

8.Ape hei orang(berame) kat simpang jalan tu Yob oi.. Ade kete accident ke?
a) berame
b) bejuhen
c) bejumoih
d) bejujoih

9.Jangan le mike(cemei) sangat aih. Bio le dia nak pinjam moto mike tu kejap.
a) cike
b) cemei
c) culas
d) cime

10.Tadi kunci keta teman ade di ataih meja ni. La ni udoh (leboh). Ade sesape nampak?
a) hilang
b) mandang
c) leboh
d) tak ketahuan

*ate boleh ke kome jawab. klu betui semue sah kome org Peghak...
💕Ara😺💕

User avatar
feyaa27
Lans Koperal
Lans Koperal
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 122
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:28 am
Mood:
Gender:

Re: Cakap perak

Post by feyaa27 » Thu Nov 22, 2018 5:22 pm

zylajasmine wrote:
Thu Nov 22, 2018 11:46 am
johnmalaya wrote:
Thu Nov 22, 2018 11:08 am
Admin terpadam kot topic starter semalam :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Ok moh kite senaraikan loghat-loghat peghak sini kome oii... :lol:
Musim Ujian dan Peperiksaan...

SUBJEK : BAHASA PERAK KERTAS 1 - Kod 3573/1
(mese 5 minit je dr skarang)

KOME PILIH LE JAWAPAN YG SESUEI YEK..

1."__lekeh_____ le sikit ngayuh basikanye pun, tutup kedei besi bughuk tu kaghang mau mangko nunggu tokeh tu mukok balik esok."
a) lekeh
b) laju
c) cepat
d degheih

2.'cher mengkemer biler lalu-lalang kat situ jangan dipijok buchu tiko tu, abeh _bergulung____hujung tiko dilantok nyer.'
a) menchakoh
b) nyeluin
c) tekeipok
d) bergulung

3.'pekehei dibiokan pintu tu __tenganger______, jenguk dik langsuyo kaghang, komer jugak yg ngigo sampei ke subuh.'
a) tebeghongeh
b) tenganger
c) tepeghongor
d) tebongkang

4.'sedang ber-jalan2, entoh ape pasei tetibe, teman ___tepegholoh______ ke dalam sebuah lubang beso, abih seluin baju teman.'
a) tejeghombab
b) tepeghosok
c) tepegholoh
d) tejeghumuih

5.Bebudak pompuan la ni suke bebeno melayan bebudak lelaki. Nampak beno __galaknya_______
a) joghennya
b) galaknye
c) gatenye
d) miangnye

6.Kalo udah maleh belajo, nanti kamu jadi __tengin_____ le.
a) bengap
b) tengin
c) bodoh
d) bangang

7.__apa dihajatnya________ Menteri Beso Peghak tu pegi ke London lelame beno?
a) Apa dihadapnye
b) Apa dihanggapnye
c) Apa dihajapnya
d) Apa dihajatnye

8.Ape hei orang __bejujoih______ kat simpang jalan tu Yob oi.. Ade kete accident ke?
a) berame
b) bejuhen
c) bejumoih
d) bejujoih

9.Jangan le mike _cike_______ sangat aih. Bio le dia nak pinjam moto mike tu kejap.
a) cike
b) cemei
c) culas
d) cime

10.Tadi kunci keta teman ade di ataih meja ni. La ni udoh ___leboh______. Ade sesape nampak?
a) hilang
b) mandang
c) leboh
d) tak ketahuan

*ate boleh ke kome jawab. klu betui semue sah kome org Peghak...
💜❤FN💜

Paktam
Sarjan
Sarjan
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 306
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 5 times
Gender:

Re: Cakap perak

Post by Paktam » Thu Nov 22, 2018 5:32 pm

zylajasmine wrote:
Thu Nov 22, 2018 11:46 am
johnmalaya wrote:
Thu Nov 22, 2018 11:08 am
Admin terpadam kot topic starter semalam :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Ok moh kite senaraikan loghat-loghat peghak sini kome oii... :lol:
Musim Ujian dan Peperiksaan...

SUBJEK : BAHASA PERAK KERTAS 1 - Kod 3573/1
(mese 5 minit je dr skarang)

KOME PILIH LE JAWAPAN YG SESUEI YEK..

1."_lekeh______ le sikit ngayuh basikanye pun, tutup kedei besi bughuk tu kaghang mau mangko nunggu tokeh tu mukok balik esok."
a) lekeh
b) laju
c) cepat
d degheih

2.'cher mengkemer biler lalu-lalang kat situ jangan dipijok buchu tiko tu, abeh _bergulung_____ hujung tiko dilantok nyer.'
a) menchakoh
b) nyeluin
c) tekeipok
d) bergulung

3.'pekehei dibiokan pintu tu ___tenganger_____, jenguk dik langsuyo kaghang, komer jugak yg ngigo sampei ke subuh.'
a) tebeghongeh
b) tenganger
c) tepeghongor
d) tebongkang

4.'sedang ber-jalan2, entoh ape pasei tetibe, teman _____tejeghombab____ ke dalam sebuah lubang beso, abih seluin baju teman.'
a) tejeghombab
b) tepeghosok
c) tepegholoh
d) tejeghumuih

5.Bebudak pompuan la ni suke bebeno melayan bebudak lelaki. Nampak beno __galaknye_______
a) joghennya
b) galaknye
c) gatenye
d) miangnye

6.Kalo udah maleh belajo, nanti kamu jadi ____tengin___ le.
a) bengap
b) tengin
c) bodoh
d) bangang

7.________apa dihajatnye__ Menteri Beso Peghak tu pegi ke London lelame beno?
a) Apa dihadapnye
b) Apa dihanggapnye
c) Apa dihajapnya
d) Apa dihajatnye

8.Ape hei orang __bejumoih______ kat simpang jalan tu Yob oi.. Ade kete accident ke?
a) berame
b) bejuhen
c) bejumoih
d) bejujoih

9.Jangan le mike ______cike__ sangat aih. Bio le dia nak pinjam moto mike tu kejap.
a) cike
b) cemei
c) culas
d) cime

10.Tadi kunci keta teman ade di ataih meja ni. La ni udoh __leboh_______. Ade sesape nampak?
a) hilang
b) mandang
c) leboh
d) tak ketahuan

*ate boleh ke kome jawab. klu betui semue sah kome org Peghak...
:D aliff ikhmal :geek:

Paktam
Sarjan
Sarjan
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 306
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 5 times
Gender:

Re: Cakap perak

Post by Paktam » Thu Nov 22, 2018 5:52 pm

Cuba la bagi la senarai
:D aliff ikhmal :geek:

Nursahirah74
Sarjan
Sarjan
Malaysia
Posts in topic: 6
Posts: 410
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 3 times
Gender:

Re: Cakap perak

Post by Nursahirah74 » Fri Nov 23, 2018 10:43 am

Takda lagi ke senarai loghat perak lagi :?:
💕Ara😺💕

Nursahirah74
Sarjan
Sarjan
Malaysia
Posts in topic: 6
Posts: 410
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 3 times
Gender:

Re: Cakap perak

Post by Nursahirah74 » Fri Nov 23, 2018 10:45 am

Uuuu cakap sorang ii je
💕Ara😺💕

Faizrosdi03
Sarjan
Sarjan
Indonesia
Posts in topic: 2
Posts: 433
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:45 am
Been thanked: 3 times
Gender:

Re: Cakap perak

Post by Faizrosdi03 » Fri Nov 23, 2018 9:26 pm

Apo kome ni teman tak tahu nk cakop apo :?:

Apokato admin buat soalan dalam bahaso perhk(maaf kalau silap tulis perkh=perak)

Post Reply

Return to “Loghat Peghak”