Active Topics

Cakap perak

Dialek Orang Perak

Moderators: Paktam, faizridwan

Post Reply
User avatar
Paktam
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 77
Posts: 3525
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times
Gender:

PINGAT

Re: Cakap perak

Post by Paktam » Thu Dec 06, 2018 9:59 pm

yob ..
salam...

Mari loghat perak


saya suka dengan keunikan setiap loghat yang ade..
buat sesiapa yang berasal dari perak..sharelah disini ye...
walaupon saya bukan org perak :)

(1)
awok,teman=saya
megholoh=tidur
tumpor=mati
bojot=basah
gebor=selimut
ngobak=menangis
nyongket=suka merayau
guling-pering=berhempas pulas
kelemayor=air mata berlinang
yor-ngat=air panas(kopi,milo)
goyor=binaan tak kukuh@badan terhuyung=hayang


(2)
50 sen = 5kupang
5 sen = 5 duit

lebuh = hilang
contoh ayat = makanan atas meja tu dah lebuh dibawak dek kucen...(makanan atas meja tu dah hilang dilarikan kucing)

baruh = tebing (not sure...but i think this word ada dlm kamus dewan...)

tawo besho = tawar yg teramat (org perak tgh slalu guna...)

ngeleyor = gatai merenyam
tenggek ayor = jerang air
jangan kome ingkE bebenor = amaran org2 tua supaya kita tak terlalu gembira(over kelakuan)
terghoyak = menangis
hakap = tamak (biasanya kalu berkaitan makanan)
biasanya mak cakap: ate, kome jgn hakap bebeno ambik makanan tu, nanti tak abis....
besa = bersahur (mak cakap: tido awal, esok nak bangun besa)
banyak lagi tapi malas nak pikir, sebab nyer bila ckp je, terus tau sendiri dr pikir2 nie.
🙈 NI M€¥¥ NI 🙈

User avatar
Paktam
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 77
Posts: 3525
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times
Gender:

PINGAT

Re: Cakap perak

Post by Paktam » Thu Dec 06, 2018 10:07 pm

Apa ke he = apakah hal
- Ate = ? (pemula bicara)
- Awok = saya, aku
- Ayor = air
- Ayor mati - Ayor Paneh
- Bak = minta
- Beda'ah = bohong, tipu (ayat: Kamu jangan beda'ah!)
- Bedek = periksa sesuatu
- Bedi = sejuk
- Bedik = terpejam-pejam(mata)
- Begik = degil
- Behe = bengkak peha
- Bengkeng = Pemarah
- Berambat = berlari
- Bercheroh = Bunyi akibat sesuatu
- Berde'eh = merengus
- Bergediok = banyak, ramai
- Berjujuih = berbaris-baris, bersusun-susun
- Beroyang = biawak air
- Berunte = beransur
- Bibior = bibir
- Bojot = basah
- Bolen = telanjang
- Bonyeh = basah + lembab + kotor
- Bonyok = hempap, tindih, tekan
- Buat kerin = buat tak tahu
- Bulor, Kebulor = lapar, kemaruk
- Bulut = gulung
- Cabok = buruk (ayat: basikal cabok pun kena curi..)
🙈 NI M€¥¥ NI 🙈

SyedReza89
Ahli Forum
Sarjan
Sarjan
Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 455
Joined: Wed Nov 28, 2018 11:03 am
Mood:
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Gender:

Re: Cakap perak

Post by SyedReza89 » Thu Dec 06, 2018 10:37 pm

Nursahirah74 wrote:
Thu Nov 22, 2018 4:36 pm
zylajasmine wrote:
Thu Nov 22, 2018 11:46 am
johnmalaya wrote:
Thu Nov 22, 2018 11:08 am
Admin terpadam kot topic starter semalam :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Ok moh kite senaraikan loghat-loghat peghak sini kome oii... :lol:
Musim Ujian dan Peperiksaan...

SUBJEK : BAHASA PERAK KERTAS 1 - Kod 3573/1
(mese 5 minit je dr skarang)

KOME PILIH LE JAWAPAN YG SESUEI YEK..

1."( lekeh) le sikit ngayuh basikanye pun, tutup kedei besi bughuk tu kaghang mau mangko nunggu tokeh tu mukok balik esok."
a) lekeh
b) laju
c) cepat
d degheih

2.'cher mengkemer biler lalu-lalang kat situ jangan dipijok buchu tiko tu, abeh( bergulung)hujung tiko dilantok nyer.'
a) menchakoh
b) nyeluin
c) tekeipok
d) bergulung

3.'pekehei dibiokan pintu tu (terbongkang ) jenguk dik langsuyo kaghang, komer jugak yg ngigo sampei ke subuh.'
a) tebeghongeh
b) tenganger
c) tepeghongor
d) tebongkang

4.'sedang ber-jalan2, entoh ape pasei tetibe, teman( terpeghosok ) ke dalam sebuah lubang beso, abih seluin baju teman.'
a) tejeghombab
b) tepeghosok
c) tepegholoh
d) tejeghumuih

5.Bebudak pompuan la ni suke bebeno melayan bebudak lelaki. Nampak beno (galaknye)
a) joghennya
b) galaknye
c) gatenye
d) miangnye

6.Kalo udah maleh belajo, nanti kamu jadi (tengin)le.
a) bengap
b) tengin
c) bodoh
d) bangang

7.(Apa hajatnye) Menteri Beso Peghak tu pegi ke London lelame beno?
a) Apa dihadapnye
b) Apa dihanggapnye
c) Apa dihajapnya
d) Apa dihajatnye

8.Ape hei orang(berame) kat simpang jalan tu Yob oi.. Ade kete accident ke?
a) berame
b) bejuhen
c) bejumoih
d) bejujoih

9.Jangan le mike(cemei) sangat aih. Bio le dia nak pinjam moto mike tu kejap.
a) cike
b) cemei
c) culas
d) cime

10.Tadi kunci keta teman ade di ataih meja ni. La ni udoh (leboh). Ade sesape nampak?
a) hilang
b) mandang
c) leboh
d) tak ketahuan

*ate boleh ke kome jawab. klu betui semue sah kome org Peghak...
No.1 tu A kan
:lol: Syed :lol:

Matasepet
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Selangor, Malaysia
Posts in topic: 25
Posts: 1601
Joined: Thu Nov 22, 2018 11:25 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Gender:

Re: Cakap perak

Post by Matasepet » Wed Dec 12, 2018 3:48 pm

Faizrosdi03 wrote:
Fri Nov 23, 2018 9:26 pm
Apo kome ni teman tak tahu nk cakop apo :?:

Apokato admin buat soalan dalam bahaso perhk(maaf kalau silap tulis perkh=perak)
Teman mane tahu sangat loghat perkh ni 8-)
EVOS(Zxuan) 8-) :ugeek:

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 35
Posts: 4196
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Cakap perak

Post by zylajasmine » Thu Dec 13, 2018 2:56 pm

@paktam memang suka NYEGHOGIN je keje.. nak-nak dengan makcik @napisahhamid
:P
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 35
Posts: 4196
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Cakap perak

Post by zylajasmine » Thu Dec 13, 2018 2:57 pm

MEROLOH

kalau ini memang kegemaran si rahim kan.. hahaa
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 35
Posts: 4196
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Cakap perak

Post by zylajasmine » Thu Dec 13, 2018 2:58 pm

CIK CIBOR
siapa pernah tangkap cik cibor? ha.. yang mana dok kampung tu kalau tak tangkap binatang ni memang tak sah la kome :o
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
nananazeri
Ahli Forum
Kapten
Kapten
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 14
Posts: 1590
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:33 am
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times
Gender:

Re: Cakap perak

Post by nananazeri » Thu Dec 13, 2018 3:06 pm

zylajasmine wrote:
Thu Dec 13, 2018 2:58 pm
CIK CIBOR
siapa pernah tangkap cik cibor? ha.. yang mana dok kampung tu kalau tak tangkap binatang ni memang tak sah la kome :o
Teman pernah tangkap cik cibor ni waktu balik kampung dulu
Nn🙈💜

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 35
Posts: 4196
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Cakap perak

Post by zylajasmine » Thu Dec 13, 2018 3:07 pm

SENTEN

ha ! kalau ini.. si @nananazeri kan.. suke bebeno :(
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 35
Posts: 4196
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Cakap perak

Post by zylajasmine » Thu Dec 13, 2018 3:09 pm

LIBANG LIBU


ha.. yang semua putera puteri nurul iman lah kan.. nak nak waktu kena rampas telefon bimbit .. kan.. ahhahaha :lol: :lol: :lol:
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

Post Reply

Return to “Loghat Peghak”