Active Topics

Menjahit.

Borak Berkaitan Apa-Apa Hobi Dan Minat

Moderators: Paktam, faizridwan

Matasepet
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Selangor, Malaysia
Posts in topic: 11
Posts: 1601
Joined: Thu Nov 22, 2018 11:25 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Gender:

Re: Menjahit.

Post by Matasepet » Thu Dec 06, 2018 8:29 pm

zylajasmine wrote:
Wed Dec 05, 2018 1:47 pm
Matasepet wrote:
Tue Dec 04, 2018 2:09 pm
zylajasmine wrote:
Sun Dec 02, 2018 10:18 pm
cara yang mudah untuk tampal lencana..

Seminggu sebelum sekolah inilah masanya ramai mak-mak kena tampal lencana di baju sekolah anak. Memang nampak senang tapi nak menjahitnya remeh. Sebab tu ramai yang rela hantar ke kedai jahit.

Tapi sekarang cajnya menjahit satu lencana adalah RM2.00 dan lagi RM2 untuk jahit tag nama. Jahit dua perkara itu untuk sehelai baju sudah RM4. Bayangkan ada enam helai baju. Dah tentu banyak modalnya.

Jadi kami cukup berterima kasih dengan perkongsian daripada Facebook Puan Akmar Laily Omar yang sudi mengajar cara tampal lencana dan tag nama dengan cara paling mudah dan cepat. Lepas ni tak perlu lagi hantar kedai jahit atau ambil masa lama untuk menjahit lencana. Ikut cara ni saja.

Bahan yang diperlukan: Gam UHU
Kain kecil/ sapu tangan yang dibasahkan
Kertas tebal/cardboard/manila kad
Seterika

Langkah-langkah:
1. Letakkan kertas keras dalam poket atau untuk baju kurung dan tudung letak kertas ini di bahagian dalam bawah lencana . Ia bagi mengelakkan gam melekat pada kain.

2. Atur lencana pada kedudukan yang dikehendaki.

3. Sapukan gam pada bahagian belakang lencana atau tag nama.

4. Lekatkan lencana pada kedudukan yang telah ditetapkan.

5. Ambik kain basah tadi dan letak di atas lencana.

6. Seterika kain tadi pastikan ia mengenai lencana. Gosok beberapa kali. ketika ini seterika mungkin berasap tindak balas menggosok kain basah. Jangan bimbang tentang perkara itu.

7. Angkat kain dan alihkan kertas keras di bahagian dalam. Siap.

Menurut Puan Akmar Laily, lencana ditampal dengan cara ini kelihatan kemas dan rapi. Masa untuk menyiapkan satu lencana lebih kurang tiga minit berbanding menjahit lencana yang mungkin mengambil masa 15 hingga 20 untuk satu lencana.

Ia juga kekal lama, berdasarkan pengalamannya lencana akan melekat lebih daripada 10 bulan walaupun dibasuh dengan mesin basuh. Sekiranya tertanggal ulangi kaedah yang sama untuk menampalnya kembali.

Selamat mencuba!
Image
[/quote

Boleh pulak pakai gam .nk jahit lencana :lol:

bagi sape yang malas nak jahit tu.. boleh la tampal.. hahahaha
Ouh...kalau adam malas nk jahit boleh lah adam tampal
EVOS(Zxuan) 8-) :ugeek:

aiman33
Ahli Forum
Koperal
Koperal
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 158
Joined: Tue Dec 25, 2018 8:08 pm
Mood:
Has thanked: 2 times
Gender:

Re: Menjahit.

Post by aiman33 » Tue Dec 25, 2018 9:04 pm

[quote=Matasepet post_id=2411 time=1544099343 user_id=77]
[quote=zylajasmine post_id=2211 time=1543988836 user_id=49]
[quote=Matasepet post_id=2059 time=1543903776 user_id=77]



bagi sape yang malas nak jahit tu.. boleh la tampal.. hahahaha
[/quote]

Ouh...kalau adam malas nk jahit boleh lah adam tampal
[/quote]

Saya dh pandai menjahit ..sape yang seluar koyak tu bole lah suruh saya jahit😂

User avatar
feyaa27
Ahli Forum
Leftenan Muda
Leftenan Muda
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 990
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:28 am
Mood:
Has thanked: 24 times
Gender:

Re: Menjahit.

Post by feyaa27 » Fri Dec 28, 2018 12:32 am

Ye ye latu @aiman33 pandai jahit😂😂😁😀
💙FN💛

User avatar
napisah
Global Moderator
Global Moderator
Sarjan
Sarjan
Negeri Kedah, Malaysia
Posts in topic: 6
Posts: 260
Joined: Wed Nov 21, 2018 11:35 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times
Gender:

PINGAT

Re: Menjahit.

Post by napisah » Tue Jan 01, 2019 12:28 pm

feyaa27 wrote:
Fri Dec 28, 2018 12:32 am
Ye ye latu @aiman33 pandai jahit😂😂😁😀
Ya la tu semua cakap pandai menjahit. Tapi semua lencana sekolah sapa ya jahitkan.. :D :D

User avatar
feyaa27
Ahli Forum
Leftenan Muda
Leftenan Muda
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 990
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:28 am
Mood:
Has thanked: 24 times
Gender:

Re: Menjahit.

Post by feyaa27 » Tue Jan 01, 2019 2:29 pm

napisah wrote:
Tue Jan 01, 2019 12:28 pm
feyaa27 wrote:
Fri Dec 28, 2018 12:32 am
Ye ye latu @aiman33 pandai jahit😂😂😁😀
Ya la tu semua cakap pandai menjahit. Tapi semua lencana sekolah sapa ya jahitkan.. :D :D


Saya pandai jahit sikit sikit..lencana sekolah @napisah dengan @alziantarmizi yang jahit...terima kasih ..
💙FN💛

User avatar
Paktam
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 3525
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times
Gender:

PINGAT

Re: Menjahit.

Post by Paktam » Sat Jan 05, 2019 12:23 pm

feyaa27 wrote:
Tue Jan 01, 2019 2:29 pm
napisah wrote:
Tue Jan 01, 2019 12:28 pm
feyaa27 wrote:
Fri Dec 28, 2018 12:32 am
Ye ye latu @aiman33 pandai jahit😂😂😁😀
Ya la tu semua cakap pandai menjahit. Tapi semua lencana sekolah sapa ya jahitkan.. :D :D


Saya pandai jahit sikit sikit..lencana sekolah @napisah dengan @alziantarmizi yang jahit...terima kasih ..
Yeke tahu menjahit
🙈 NI M€¥¥ NI 🙈

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 8
Posts: 3827
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 19 times
Gender:

PINGAT

Re: Menjahit.

Post by Nursahirah74 » Sat Jan 05, 2019 12:30 pm

napisah wrote:
Tue Jan 01, 2019 12:28 pm
feyaa27 wrote:
Fri Dec 28, 2018 12:32 am
Ye ye latu @aiman33 pandai jahit😂😂😁😀
Ya la tu semua cakap pandai menjahit. Tapi semua lencana sekolah sapa ya jahitkan.. :D :D


Insya Allah nanti @Nursahirah74 praktis menjahit haha😅😅
❤️ara 🐼

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 10
Posts: 4196
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Menjahit.

Post by zylajasmine » Wed Jan 09, 2019 8:25 pm

ada ke kome jahit lencana dan nama sendiri di baju dan tudung masing2??? sembang saja kencang.. hahahahhaa
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

Matasepet
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Selangor, Malaysia
Posts in topic: 11
Posts: 1601
Joined: Thu Nov 22, 2018 11:25 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Gender:

Re: Menjahit.

Post by Matasepet » Wed Jan 09, 2019 11:28 pm

zylajasmine wrote:
Wed Jan 09, 2019 8:25 pm
ada ke kome jahit lencana dan nama sendiri di baju dan tudung masing2??? sembang saja kencang.. hahahahhaa
Hahah. Tu la kan kencang je
EVOS(Zxuan) 8-) :ugeek:

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 10
Posts: 4196
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Menjahit.

Post by zylajasmine » Thu Jan 10, 2019 11:08 pm

Matasepet wrote:
Wed Jan 09, 2019 11:28 pm
zylajasmine wrote:
Wed Jan 09, 2019 8:25 pm
ada ke kome jahit lencana dan nama sendiri di baju dan tudung masing2??? sembang saja kencang.. hahahahhaa
Hahah. Tu la kan kencang je
Eleh.. Orang yang cakap tu pun. Sembang je lebih. Last2 makcik jugak.
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

Post Reply

Return to “Hobi”