ο»Ώο»Ώ

Active Topics

Petua Kesihatan

Penjagaan Kesihatan Diri Dan Kebersihan Diri

Moderator: faziaspec

Post Reply
User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Petua Kesihatan

Post by zylajasmine » Sun Feb 10, 2019 11:08 am

🌸De Qalby🌸:
Sedikit sharing utk *kesihatan brsama*
dg izin Allah ....

🏁Perkongsian...
🎯 Kalau kawan2 yang *suka minum air tin* hopefully
*hentikanlah tabiat tu*
mulai hari nih sebab
*1 tin minuman berkarbonat*
tu bersamaan dengan
*14 gelas teh tarik manis.*

🚴🚡🚴 Orang yang *menghidapi buasir*
*TIDAK BOLEH*
*makan makanan atau minuman yang berkaitan limau nipis, tomyam dan cili padi*..

*🎱🎾⚽Sakit gout seperti 7x ganda sakit gig.*

🏁🏁
*Sebenarnya makanan yang kita suka makan itulah merupakan punca penyakit kita.*β˜•β˜•*

πŸŽ³πŸ€
*Orang yang sakit tulang dan mengambil ubat untuk cair darah*
*TIDAK BOLEH makan sebarang makanan yang berasaskan kacang seperti kicap, air soya, tempe, kacang panjang dan segala jenis kacang yang ada di dunia ni.*

🍼🍢🍼
*Kanser paru paru adalah 95% terdiri daripada perokok*

πŸ€πŸ›πŸ
*95% kanser berlaku kerana stress*

🍩🍞🍳
*Tapak tangan kanan mempunyai 18 enzim* dan *tapak tangan kiri 81 enzim* yang *mampu membunuh bakteria*

🍑🍒🍧 *Kalau nak kurus* senang aje. *Makan ikut sunnah Rasulullah* iaitu *40-100 kunyahan….*

🍣πŸ₯πŸ™ *Nak mandi* kenalah *mula dari kaki (elak kena gout),kemudian lutut (elak sakit lutut),tempat sulit (elak cyst),pinggang( tak sakit pinggang, serviks sihat),perut (elak buasir, gastriks, ulser,sembelit),dada (sakit jantung,paru-paru etc) dan akhirnya kepala(elak migraine)*. Lepas tu, *baru mandi macam biasa*. *Lepas tu satu cara lagi nak kurus, mandi di waktu pagi…*πŸ˜πŸ™πŸ₯ *Air yang sejuk kejung tulah. Sebabnya menyingkirkan segala lemak dalam badan.*

🍯🍭🍬 *Tidur mesti mengiring ke kanan* di mana sebelah kiri ke atas. Cara tidur ini *takkan kena sakit jantung.*

πŸ‘πŸŽπŸ― Untuk *mengelakkan migraine* sujud *waktu solat Subuh tu sujud lama lama.*

🍊🍏 Tahu tak korang yang *orang lelaki ni tidak sekuat wanita* kerana lelaki *mudah diserang jantung* jika dibandingkan *wanita yang jarang terkena serangan jantung.* Ini kerana, wanita *mempunyai hormon estrogen yang melindungi jantung.*Orang *lelaki tidak ada hormon estrogen yang melindungi jantung sebab tu lelaki mudah terkena.*

🍯🍭🍭 *Kalau nak jaga jantung suami supaya sihat* banyakkan *bawang putih dalam masakan* ye kaum wanita semua.

πŸ­πŸ‰πŸ‡Nak *mengubati kanser payudara*cari *kulat susu harimau.*

🍏🍎🍯Kepada *peminat petai,* lepas ni kalau *nak makan*, cukup *sekadar 7@8 biji* saja kerana petai ni *mengandungi kolesterol yang tinggi.*

πŸŒπŸˆπŸ‘Untuk para *suami, kalau hormon isteri tak stabil bagi isteri mkn kacang botor.*

πŸ†πŸ πŸ‡ *Ibu ibu mengandung* sila amalkan *makan buah delima* bila *usia kandungan mencecah 5 bulan ye..*

🍏🍏🍏Kepada peminat *buah epal hijau,* *makan sebiji sehari*ye *jangan makan banyak* kali sebab *epal hijau menyebabkan kita menjadi pelupa.*

πŸ…πŸ“πŸŽ *Epal merah untuk ibu ibu mengandung dan pesakit asma*. Makan *2 biji sehari* ye…

πŸ―πŸ­πŸ‰Jika ada sakit *kencing tak lawas,* blend lobak putih *minum air lobak putih* tu ye. Amalkan minum *2x seminggu*

πŸŒ½πŸ…πŸ†Kepada *penghidap kolesterol tinggi* ambik *akar pokok semalu dan rebus*. Amalkan *minum air rebusan*

πŸ‡πŸ‰πŸ“ *JGN BUNUH SEMUT!* kalau *nampak semut banyak2 dalam rumah seperti yg pernah dipesan oleh nabi kita junjungan rasullullah dulu kita ucaplah* .. 🐜🐜🐜 *"Assalamualaikum rakyat Nabi Sulaiman a.s..Ini rumahku..Aku mahukan kebersihan.. Kamu adalah makhluk Allah s.w.t.yg sentiasa berzikir kepadaNya..*

*🐜🐜🐜Jika kamu mahu membuat sarang untuk meneruskan hidup kamu, kamu hiduplah di luar rumahku yg berdekatan dengan rumahku agar kamu selamat"..*

*🐜🐞🐜 Jika kita tak suka semut2 berada di dalam rumah, kita jangan sembur ridsect/sheildtox/bakar semut2 tu. Kita tegur mereka dengan bagi Salam ke atas Nabi Sulaiman a.s.. sebab semut2 ni adalah rakyat Nabi Sulaiman a.s..Semut2 ni juga serangga yg sentiasa berzikir kepada Allah s.w.t. sepanjang masa.. Kisah semut ni pun ada di dalam Al-Quran..^*


*🐌🐞🐜🐜Cintai Rasulullah s.a w. dengan mengamalkan segala sunnahnya.*
*❀﷽❀*
πŸ’–πŸŒΉZylaJasmineπŸŒΉπŸ’–

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Petua Kesihatan

Post by zylajasmine » Sun Feb 10, 2019 11:08 am

Petua Melegakan Pedih Perut 🧬
@Petuadankesihatan


βœ…Petua Melegakan Pedih Perut 1

Renehkan susu kambing asli (mentah) bersama dengan buah tamar. Amalkan meminumnya selalu.


βœ…Petua Melegakan Pedih Perut 2

Ramas 3 biji pisang kelat yang ranum bersama kulit-kulitnya dan ambil airnya untuk diminum.


βœ…Petua Melegakan Pedih Perut 3

Tumbuk halia sebesar ibu jari, 5 ulas bawang putih, 5 ulas bawang merah dan 7 biji lada hitam hingga lumat. Perah airnya untuk diminum.
﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏
*❀﷽❀*
πŸ’–πŸŒΉZylaJasmineπŸŒΉπŸ’–

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Petua Kesihatan

Post by zylajasmine » Sun Feb 10, 2019 11:20 am

MENYEGARKAN MATA GATAL DAN LETIH
@Petuadankesihatan


Ambil beberapa helai daun sireh muda. Kemudian, cuci bersih. Ramas-ramaskan ia dan masukkan ke dalam air suam. Selepas itu, tapis airnya. Selanjutnya rendamkan mata sambil kerdipkan berulang kali. Lakukan selalu dan hasilnya anda akan merasai perubahannya.Β 
﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏


MANFAAT AIR NENAS

Kencing batu karang menyakitkan, badan berasa tidak arah dan demam. Setiap kali buang air berasa sakit. Mungkin petua ini dapat membantu anda. Kupas sebiji nenas dan cincang.Campur segelas air serta sedikit garam dan dikisar halus.Minum air nenas segelas setiap hari sehingga penyakit anda nampak pulihnya.Β 
﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏
*❀﷽❀*
πŸ’–πŸŒΉZylaJasmineπŸŒΉπŸ’–

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Petua Kesihatan

Post by zylajasmine » Sun Feb 10, 2019 11:20 am

6 MAKANAN KECERDASAN OTAK 🧠
@Petuadankesihatan


Lewat hari ini, bermacam vitamin dan supplement dijual yang mempromosikan tentang kecerdasan otak. Tidak kira ianya untuk kanak-kanak, untuk dewasa juga orang tua, malah turut dijual supplement kecerdasan minda ini untuk anak dalam kandungan. Ianya tetap laris dan mendapat perhatian hebat dalam kalangan masyarakat. Akan tetapi, ramai lagi yang masih tidak mengetahui tentang kecerdasan otak itu boleh didapati dari makanan harian kita. Ayuh! SAJI belanja antara makanan yang mempunyai khasiat yang bagus dari segi kesan kepada kecerdasan otak:

1. SADERI

Kaya dengan luteolin iaitu sebatian tumbuhan yang boleh menenangkan keradangan di dalam otak manusia.

2.BROKOLI

Sumber terbaik choline. Pengambilan choline semasa mengandung boleh meningkatkan fungsi kognitif, meningkatkan daya ingatan. Selain itu mengurangkan penurunan memori kelemahan otak.

3. WALNUT

Sumber terbaik berasaskan tumbuhan omega-3 lemak, phytosterols semulajadi dan antioksidan. DHA khususnya adalah sejenis omega-3 lemak yang boleh meningkatkan fungsi otak dan menggalakkan penyembuhan otak.

4.IKAN SALMON

Mengandungi asid lemak Omega 3, baik untuk otak dan meningkatkan fungsi otak pada orang dewasa usia produktif.

5. KACANG GARBANZO

Satu sumber makanan terbaik yang mempunyai magnesium. Magnesium berfungsi untuk mempercepatkan penghantaran pesanan ke reseptor sel otak dan menenangkan saluran darah yang membolehkan aliran darah lebih baik pada otak.

6. DAGING MERAH

Daging merah seperti daging lembu adalah sumber terbaik vitamin B12 yang penting untuk otak berfungsi secara sihat. Mereka yang kekurangan vitamin B12, mempunyai otak yang lebih kecil serta boleh menyebabkan pengecutan otak.
*❀﷽❀*
πŸ’–πŸŒΉZylaJasmineπŸŒΉπŸ’–

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Petua Kesihatan

Post by zylajasmine » Sun Feb 10, 2019 11:32 am

Image

High protein food, my favorite🀩πŸ’ͺ🏻

Orang kita banyak makan karbo, dalam tak sedar lemak makin menaik, terutama dalam diet jangan sesekali skip protein dal

@Petuadankesihatan
*❀﷽❀*
πŸ’–πŸŒΉZylaJasmineπŸŒΉπŸ’–

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Petua Kesihatan

Post by zylajasmine » Sun Feb 10, 2019 11:33 am

Image
*❀﷽❀*
πŸ’–πŸŒΉZylaJasmineπŸŒΉπŸ’–

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Petua Kesihatan

Post by zylajasmine » Sun Feb 10, 2019 12:22 pm

8 Khasiat Dan Kegunaan Daun Pandan Yang Kita Tak Tahu


Kenapa nenek moyang kita dulu wajib tanam pokok pandan di laman? Selain kegunaannya sebagai penambah aroma kepada makanan dan penggunaan lain nya, rupanya pandan ini banyak khasiat kepada kesihatan.

Berikut adalah 8 manfaat pandan kepada kesihatan


1. Menurunkan darah tinggi
Rebus beberapa helai daun pandan dengan sukatan 2 gelas air. Didihkan sehingga airnya tinggal kira-kira setengah gelas sahaja. Minum airnya.

2. Matikan kuman dalam darah
Amalan minum air rebusan daun pandan secara kerap dikatakan juga dapat membantu mematikan kuman dalam darah agar tubuh lebih sihat.

3. Melembutkan daging
Daun pandan yang dicampur dalam masakan membantu melembutkan daging.

4. Makanan tidak cepat basi
Masukkan daun pandan semasa memasak untuk mengelakkan makanan atau minuman daripada lekas basi.

5. Melicinkan kulit
Perah dan dapatkan air daun pandan lebih kurang 5 titik. Amalkan minum air perahan tersebut bersama dengan pisang.

6. Pewangi alami
Ikat atau potong daun pandan kecil-kecil ke dalam bekas dan letakkan ke dalam kereta atau almari rumah untuk bau atau sebagai penghalau lipas semulajadi.

7. Pewarna asli
Kisarkan dengan sedikit air dan tapis. Sesuai untuk dijadikan pewarna asli makanan atau minuman.

8. Mengecutkan rahim
Akarnya direbus dan diminum oleh wanita yang baru melahirkan anak. Amalkan secara berterusan selama 40 hari.

Tak susah pun nak tanam pokok pandan ni. Nak tahu cara tanam pandan yang betul, Klik sini

πŸ’Ž T.me/PetuaDanKesihatan πŸ’Ž
*❀﷽❀*
πŸ’–πŸŒΉZylaJasmineπŸŒΉπŸ’–

Post Reply

Return to β€œPenjagaan Kesihatan Diri”