Active Topics

Bersama Kita Renungkan

Tazkirah Umum Dalam Hal Ehwal Hukum Hakam Islam

Moderator: yatiyusof

Post Reply
User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 139
Posts: 4464
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Bersama Kita Renungkan

Post by zylajasmine » Wed Nov 21, 2018 11:50 am

*Sedikit perkongsian, banyak manfaat....Sombongkah Aku?????*

✒Sombong adalah penyakit hati yg mana akan menjerumuskan pelakunya ke neraka.
✒Tidak akan masuk syurga barang siapa yang ada sifat sombong dalam hatinya, walaupun seberat zarah.
✒Merendahkan orang lain itu sombong
✒Mentertawakan orang atas kelemahannya pun sombong.
✒Menunjuk2 kelebihan itu sombong.
✒Berlumba2 menunjukkan kekayaan pun sombong.
✒Memperbodohkan orang lain itu sombong.
✒Sentiasa nak menang itu juga sombong.
✒Mementingkan diri sendiri itu sombong.
✒Berbangga dengan kecantikan itu juga sombong.
✒Bersangka buruk itu sombong.
✒Berbangga dengan kepandaian itu juga sombong.
✒Merasa diri hebat itu sombong.
✒Sentiasa merasa diri betul itu juga sombong.
✒Tidak boleh ditegur itu sombong.
✒Kacang lupakan kulit, lagilah sombong.

🌼🍃SOMBONG ITU ADALAH SATU SIKAP YANG SANGAT TERCELA, DAN AKAN MEMUSNAHKAN SEMUA AMAL KEBAIKAN. SEMOGA ALLAH SWT AKAN MEMELIHARA KITA DARI MEMAKAI SIFAT2 TERCELA INI.....

Wallahualam..

*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 139
Posts: 4464
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Bersama Kita Renungkan

Post by zylajasmine » Thu Nov 22, 2018 11:11 am

💎💎~*RENUNGAN*💎💎

*💖Sedih di dunia itu setetes air laut*
*💗Sedih di akhirat itu se-air laut*

*💖Siksa di dunia itu setetes air laut*
*💗Siksa di akhirat itu se-air laut*

*💖Sengsara di dunia itu setitis air laut*
*💗Sengsara di akhirat itu se-air laut*

*Begitu pun. . .*

*💖Kenikmatan dunia itu setitis air laut*
*💗Kenikmatan akhirat itu se-air laut*

*💖Kebahagiaan dunia itu setitis air laut*
*💗Kebahagiaan akhirat itu se-air laut*

*💖Kekayaan dunia itu setitis air laut*
*💗Kekayaan akhirat itu se-air laut*

*🌾Adalah dunia yang tak boleh disejajarkan dengan akhirat🌾*

*💦Tetapi,*

*🌹Adalah dunia yang menentukan apa yang kita dapatkan kelak di akhirat🌹*


*💖Apa yg sebenarnya kita kejar?*

*✨Setitis kah atau selautan kah?✨*

*✨Apa yg sering kita korbankan?✨*

*🌾Demi setitis kah atau selautan kah?🌾*

💎💎💎💖💎💎💎
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Paktam
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 3551
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times
Gender:

PINGAT

Re: Bersama Kita Renungkan

Post by Paktam » Thu Nov 22, 2018 11:35 am

zylajasmine wrote:
Wed Nov 21, 2018 11:50 am
*Sedikit perkongsian, banyak manfaat....Sombongkah Aku?????*

✒Sombong adalah penyakit hati yg mana akan menjerumuskan pelakunya ke neraka.
✒Tidak akan masuk syurga barang siapa yang ada sifat sombong dalam hatinya, walaupun seberat zarah.
✒Merendahkan orang lain itu sombong
✒Mentertawakan orang atas kelemahannya pun sombong.
✒Menunjuk2 kelebihan itu sombong.
✒Berlumba2 menunjukkan kekayaan pun sombong.
✒Memperbodohkan orang lain itu sombong.
✒Sentiasa nak menang itu juga sombong.
✒Mementingkan diri sendiri itu sombong.
✒Berbangga dengan kecantikan itu juga sombong.
✒Bersangka buruk itu sombong.
✒Berbangga dengan kepandaian itu juga sombong.
✒Merasa diri hebat itu sombong.
✒Sentiasa merasa diri betul itu juga sombong.
✒Tidak boleh ditegur itu sombong.
✒Kacang lupakan kulit, lagilah sombong.

🌼🍃SOMBONG ITU ADALAH SATU SIKAP YANG SANGAT TERCELA, DAN AKAN MEMUSNAHKAN SEMUA AMAL KEBAIKAN. SEMOGA ALLAH SWT AKAN MEMELIHARA KITA DARI MEMAKAI SIFAT2 TERCELA INI.....

Wallahualam..

terima kasih ..saya dapat pengetahuan baru
🙈 NI M€¥¥ NI 🙈

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 139
Posts: 4464
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Bersama Kita Renungkan

Post by zylajasmine » Thu Nov 22, 2018 11:52 am

Paktam wrote:
Thu Nov 22, 2018 11:35 am
zylajasmine wrote:
Wed Nov 21, 2018 11:50 am
*Sedikit perkongsian, banyak manfaat....Sombongkah Aku?????*

✒Sombong adalah penyakit hati yg mana akan menjerumuskan pelakunya ke neraka.
✒Tidak akan masuk syurga barang siapa yang ada sifat sombong dalam hatinya, walaupun seberat zarah.
✒Merendahkan orang lain itu sombong
✒Mentertawakan orang atas kelemahannya pun sombong.
✒Menunjuk2 kelebihan itu sombong.
✒Berlumba2 menunjukkan kekayaan pun sombong.
✒Memperbodohkan orang lain itu sombong.
✒Sentiasa nak menang itu juga sombong.
✒Mementingkan diri sendiri itu sombong.
✒Berbangga dengan kecantikan itu juga sombong.
✒Bersangka buruk itu sombong.
✒Berbangga dengan kepandaian itu juga sombong.
✒Merasa diri hebat itu sombong.
✒Sentiasa merasa diri betul itu juga sombong.
✒Tidak boleh ditegur itu sombong.
✒Kacang lupakan kulit, lagilah sombong.

🌼🍃SOMBONG ITU ADALAH SATU SIKAP YANG SANGAT TERCELA, DAN AKAN MEMUSNAHKAN SEMUA AMAL KEBAIKAN. SEMOGA ALLAH SWT AKAN MEMELIHARA KITA DARI MEMAKAI SIFAT2 TERCELA INI.....

Wallahualam..

terima kasih ..saya dapat pengetahuan baru
Jangan sesekali sombong kan diri ye.. 🐥🐥
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

Faizrosdi03
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Indonesia
Posts in topic: 3
Posts: 1914
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:45 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 17 times
Gender:

PINGAT

Re: Bersama Kita Renungkan

Post by Faizrosdi03 » Thu Nov 22, 2018 5:47 pm

Sedekah adalah suatu amalan yang sangat mulia di sisi Islam. Setiap sedekah yang kita hulurkan, pasti akan diberikan ganjaran yang tidak terhingga, malah dosa kita juga turut terhapus disebabkan sedekah itu. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:

 

 “Sedekah dapat menghapus dosa sebagaimana air memadamkan api”.

 (Hadis Riwayat Imam Tirmizi)

 

Selain itu, sedekah juga akan memberi keberkatan pada harta kita. Dengan adanya keberkatan, harta yang sedikit seolah-olah dirasakan banyak dan mencukupi. Sebaliknya tanpa keberkatan, harta yang banyak dirasakan seakan-akan sempit serta tidak mencukupi meskipun memiliki harta yang banyak dan melimpah ruah. Hayatilah sabda nabi s.a.w yang bermaksud:

 

 “Harta tidak akan berkurang dengan sedekah…”

(Hadis Riwayat Muslim)

 

Oleh itu, sempena kedatangan bulan Ramadan yang mulia ini, marilah bersama kita meringankan tangan untuk bersedekah semampu yang mungkin, menyediakan juadah berbuka puasa kepada jiran ataupun saudara segama kita dan sebagainya. Ingatlah ganjaran yang disebutkan oleh nabi s.a.w yang bermaksud:

 

“Sesiapa memberi makan kepada orang yang berpuasa maka baginya seperti pahala orang yang berpuasa itu tanpa mengurangi sedikitpun dari pahalanya.”

 

 (Hadis Riwayat Imam Ahmad & At-Tirmizi)

 

Sekian

Dikeluarkan oleh Pejabat Imam

Tazkirah Jumaat 26 Mei 2017/ 29 Syaaban 1438H

:)
Allah 😎😎Faizrosdi cool Muhammad 😎😎

Faizrosdi03
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Indonesia
Posts in topic: 3
Posts: 1914
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:45 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 17 times
Gender:

PINGAT

Re: Bersama Kita Renungkan

Post by Faizrosdi03 » Thu Nov 22, 2018 5:49 pm

8-) Ilmu adalah cahaya penyuluh dalam kehidupan manusia. Dengan ilmu, ia dapat membimbing manusia ke arah kebaikan serta mengeluarkan diri manusia daripada kegelapan dan kejahilan kepada cahaya dan kebenaran. Baik ilmu yang diperlukan untuk dunia ini sahaja seperti ilmu Sains, Kedoktoran, Astronomi dan sebagainya, mahupun ilmu yang diperlukan untuk dunia dan akhirat kita seperti ilmu-ilmu Fikih, Tauhid dan seumpamanya, kedua-duanya ilmu ini sangat penting untuk kita pelajari.

 

Imam al-Syafie pernah menasihatkan kita:

 

“Sesiapa yang inginkan dunia, dia mestilah mempunyai ILMU, sesiapa yang inginkan akhirat, dia mesti mempunyai ILMU, sesiapa yang inginkan kedua-duanya, maka hendaklah dia mempunyai ILMU.”

 

Namun demikian saudara, bagi mendapatkan keberkatan ilmu yang kita pelajari, kita perlu mengelakkan diri daripada melakukan perkara-perkara maksiat yang boleh memadamkan cahaya dan keberkatan  ilmu itu sendiri. Sebaliknya, sebagai seorang penuntut ilmu, kita perlu menghiasi diri dengan sifat-sifat yang terpuji seperti berakhlak mulia, jujur, amanah, menghormati dan memuliakan orang lain, tidak meremeh-remehkan, merendah-rendahkan, atau menyalahkan orang-orang yang berbeza pendapat dengannya dan sebagainya.
Ingatlah, kata-kata Imam al-Syafie dalam syairnya:

 

 

شَكَوْتُ إلَى وَكِيعٍ سُوءَ حِفْظِي

, فَأرْشَدَنِي إلَى تَرْكِ المعَاصي

وَأخْبَرَنِي بأَنَّ العِلْمَ نُورٌ,

ونورُ الله لا يهدى للعاصي

 

Maksudnya:

 

“Aku mengadu kepada guruku Waki’ mengenai buruknya hafalanku. 

Dia membimbingku supaya meninggalkan segala maksiat. 

Dia memberitahuku bahawa ilmu adalah cahaya. 

Dan cahaya Allah tidak memberi petunjuk kepada pelaku maksiat.”

 

 

 

 

Sekian
Allah 😎😎Faizrosdi cool Muhammad 😎😎

Faizrosdi03
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Indonesia
Posts in topic: 3
Posts: 1914
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:45 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 17 times
Gender:

PINGAT

Re: Bersama Kita Renungkan

Post by Faizrosdi03 » Thu Nov 22, 2018 5:51 pm

:idea:
Dalam pergaulan kita seharian, kita tidak akan terlepas daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang boleh mengguris atau menghiris hati dan perasaan orang lain sama ada secara sedar ataupun tidak. Perkara ini boleh terjadi kepada sesiapa sahaja baik hubungan antara ibu bapa dan anak, hubungan antara adik beradik, sahabat handai, kawan sepejabat, jiran tetangga dan masyarakat.

 

Lazimnya perkara ini berlaku adalah berpunca daripada berlakunya sesuatu pertengkaran atau pergeseran, sifat sombong, merasakan dirinya sahaja yang betul, berselisih pendapat tentang hal-hal yang remeh, tidak menghormati dan menghargai perasaan orang lain dan sebagainya.  Sekiranya perkara ini tidak ditangani dengan baik, maka akan berlakulah keretakkan dan kerosakkan hubungan silaturrahmi sesama kita di mana ianya amat dibenci sama sekali oleh Islam.

 

Saudara,

Islam amat melarang keras umatnya memutuskan hubungan silaturrahmi. Rasulullah s.a.w sendiri telah memberi amaran kepada manusia tentang sifat-sifat tercela ini. Ia sebagaimana sabdanya yang bermaksud:

 

Jangan saling membenci, jangan berhasad dengki, jangan membelakangi kepentingan saudara-saudara kamu, dan jangan memutuskan silaturrahmi, tetapi jadilah hamba Allah yang bersaudara. Tidak halal bagi seseorang Muslim memulaukan saudaranya lebih daripada tiga hari.

(Muttafaqun ‘alaih)

 

Lihatlah bagaimana sejarah Rasulullah s.a.w dan para sahabat suatu ketika dahulu. Mereka telah menunujukkan contoh yang terbaik dalam sejarah umat manusia di mana mereka dapat disatukan atas dasar akidah walaupun datang daripada pelbagai suku kaum dan latar belakang yang berbeza. Subhanallah, begitu hebatnya hubungan silatirrahmi yang dibina antara mereka.

 

Oleh itu, marilah bersama kita menjaga hubungan silaturrahmi sesama kita dengan baik, elakkan daripada permusuhan dan persengketaan, contohilah Rasul s.a.w dan sahabat di dalam menjalinkan hubungan silaturrahmi sesama mereka. Mudah-mudahan kita menjadi insan yang disayangi oleh Allah SWT disebabkan menjaga hubungan silaturrahmi yang mulia ini, InsyaAllah.

 

 

Sekian

Wassalam
Allah 😎😎Faizrosdi cool Muhammad 😎😎

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 139
Posts: 4464
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Bersama Kita Renungkan

Post by zylajasmine » Thu Nov 22, 2018 9:41 pm

*••❁◎❦🌸🍃🌸❦◎❁••*
*┏❀📕🌹﷽*

🌹۞ *" اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ "* ۞ 🌹💟🌹

*💦🍒SEBAB BERAT TAAT & IBADAH*

*💖"Jika kau merasa berat untuk taat dan beribadah serta tidak menemukan kenikmatan dalam hati, sementara kau merasa ringan bermaksiat dan menemukan kenikmatan didalamnya, Ketahuilah bahwa engkau belum jujur dan benar dalam taubatmu.*

*💗Andai pangkalnya benar, pasti cabangnya juga benar”.*

*💖Taubat yang jujur dan benar mengandung penyesalan atas maksiat yang dilakukan, rasa malu kepada Allah serta tekad yang kuat untuk istiqomah dijalan yang Allah redhai. Hujung dari taubat yang benar adalah kenikmatan dalam menetapi ketaatan dan perasaan berat melakukan kemaksiatan.*

*💦🌹Rasulullah S.A.W. bersabda,*

*💗“ Orang mukmin melihat dosanya seolah-olah ia sedang duduk dibawah gunung yang siap menimpanya.Sementara orang fasik melihat dosanya seperti lalat yang hinggap di hidung yang hanya ia tepis dengan tangan.*
*(HR. Bukhari)”*

*●●❁◎❦🌸💖🍃🌸💖❦◎❁●●*
••💖🌼🌺🌼🌺💖
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 10
Posts: 4028
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Bersama Kita Renungkan

Post by Nursahirah74 » Fri Nov 23, 2018 10:33 am

zylajasmine wrote:
Wed Nov 21, 2018 11:50 am
*Sedikit perkongsian, banyak manfaat....Sombongkah Aku?????*

✒Sombong adalah penyakit hati yg mana akan menjerumuskan pelakunya ke neraka.
✒Tidak akan masuk syurga barang siapa yang ada sifat sombong dalam hatinya, walaupun seberat zarah.
✒Merendahkan orang lain itu sombong
✒Mentertawakan orang atas kelemahannya pun sombong.
✒Menunjuk2 kelebihan itu sombong.
✒Berlumba2 menunjukkan kekayaan pun sombong.
✒Memperbodohkan orang lain itu sombong.
✒Sentiasa nak menang itu juga sombong.
✒Mementingkan diri sendiri itu sombong.
✒Berbangga dengan kecantikan itu juga sombong.
✒Bersangka buruk itu sombong.
✒Berbangga dengan kepandaian itu juga sombong.
✒Merasa diri hebat itu sombong.
✒Sentiasa merasa diri betul itu juga sombong.
✒Tidak boleh ditegur itu sombong.
✒Kacang lupakan kulit, lagilah sombong.

🌼🍃SOMBONG ITU ADALAH SATU SIKAP YANG SANGAT TERCELA, DAN AKAN MEMUSNAHKAN SEMUA AMAL KEBAIKAN. SEMOGA ALLAH SWT AKAN MEMELIHARA KITA DARI MEMAKAI SIFAT2 TERCELA INI.....

Wallahualam..


Betul tu jangan jadi orang yang sombong dan bangga diri sangat :roll:
❤️ara 🐼

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 139
Posts: 4464
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Bersama Kita Renungkan

Post by zylajasmine » Fri Nov 23, 2018 1:09 pm

Orang yang selalu bangga diri pun tak betul ke. Bangga je lebih. Tapi tak ada apa. 🤓🤓🤓 :lol: :lol:
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

Post Reply

Return to “Tazkirah Umum”