Active Topics

Imam Al-Ghazali

Tazkirah Umum Dalam Hal Ehwal Hukum Hakam Islam

Moderator: yatiyusof

Post Reply
User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 5
Posts: 4101
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Imam Al-Ghazali

Post by zylajasmine » Wed Nov 28, 2018 1:14 pm

☝TIGA JENIS KAWAN KATA IMAM AL-GHAZALI

Pertama:
Kawan yang ada ilmu, bila kita berkawan dengan dia, dia
sentiasa bagi ilmu dan nasihat kepada kita. Imam
Al-Ghazali kata jangan lepas kawan ini. Berkawanlah
kerana kebaikan yang banyak blh diperolehi.

Kawan kedua:
Dia tak ada ilmu, tapi kita ada ilmu dan dia terima ilmu
dan nasihat yang kita sampaikan kepada dia.
Berkawanlah kerana dengan kita sampaikan ilmu dan
nasihat kepada dia, dia dapat laksanakan perintah Allah SWT.

Kawan yang ketiga:
Dia tak ada ilmu, kita ada ilmu tetapi bila kita bagi ilmu &
nasihat kepada dia, dia tak terima dan macam-macam
bagi alasan iaitu seperti dia tak suka ilmu yang
disampaikan. Dia reject ilmu dan nasihat yang kita bagi.
Imam Al- Ghazali kata jangan kawan dengan orang
macam ini kerana tiada bagi manfaat kepada kita dan dia.
Dan takut-takut kita terikut cara dan tingkahlaku dia yang
boleh membawa kita kepada kehancuran.
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 3728
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 19 times
Gender:

PINGAT

Re: Imam Al-Ghazali

Post by Nursahirah74 » Wed Nov 28, 2018 3:01 pm

zylajasmine wrote:
Wed Nov 28, 2018 1:14 pm
☝TIGA JENIS KAWAN KATA IMAM AL-GHAZALI

Pertama:
Kawan yang ada ilmu, bila kita berkawan dengan dia, dia
sentiasa bagi ilmu dan nasihat kepada kita. Imam
Al-Ghazali kata jangan lepas kawan ini. Berkawanlah
kerana kebaikan yang banyak blh diperolehi.

Kawan kedua:
Dia tak ada ilmu, tapi kita ada ilmu dan dia terima ilmu
dan nasihat yang kita sampaikan kepada dia.
Berkawanlah kerana dengan kita sampaikan ilmu dan
nasihat kepada dia, dia dapat laksanakan perintah Allah SWT.

Kawan yang ketiga:
Dia tak ada ilmu, kita ada ilmu tetapi bila kita bagi ilmu &
nasihat kepada dia, dia tak terima dan macam-macam
bagi alasan iaitu seperti dia tak suka ilmu yang
disampaikan. Dia reject ilmu dan nasihat yang kita bagi.
Imam Al- Ghazali kata jangan kawan dengan orang
macam ini kerana tiada bagi manfaat kepada kita dan dia.
Dan takut-takut kita terikut cara dan tingkahlaku dia yang
boleh membawa kita kepada kehancuran.


Nasib baik saya takda kawan yang no tiga alhamdulilah 😊 ,banyak ilmu saya dapat kat forum ni :)
💕 Ara 💕

User avatar
Ikasnow
Ahli Forum
Leftenan Muda
Leftenan Muda
Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 894
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:14 am
Mood:
Has thanked: 4 times
Gender:

Re: Imam Al-Ghazali

Post by Ikasnow » Wed Nov 28, 2018 3:28 pm

zylajasmine wrote:
Wed Nov 28, 2018 1:14 pm
☝TIGA JENIS KAWAN KATA IMAM AL-GHAZALI

Pertama:
Kawan yang ada ilmu, bila kita berkawan dengan dia, dia
sentiasa bagi ilmu dan nasihat kepada kita. Imam
Al-Ghazali kata jangan lepas kawan ini. Berkawanlah
kerana kebaikan yang banyak blh diperolehi.

Kawan kedua:
Dia tak ada ilmu, tapi kita ada ilmu dan dia terima ilmu
dan nasihat yang kita sampaikan kepada dia.
Berkawanlah kerana dengan kita sampaikan ilmu dan
nasihat kepada dia, dia dapat laksanakan perintah Allah SWT.

Kawan yang ketiga:
Dia tak ada ilmu, kita ada ilmu tetapi bila kita bagi ilmu &
nasihat kepada dia, dia tak terima dan macam-macam
bagi alasan iaitu seperti dia tak suka ilmu yang
disampaikan. Dia reject ilmu dan nasihat yang kita bagi.
Imam Al- Ghazali kata jangan kawan dengan orang
macam ini kerana tiada bagi manfaat kepada kita dan dia.
Dan takut-takut kita terikut cara dan tingkahlaku dia yang
boleh membawa kita kepada kehancuran.

Nasib saya tak de kawan yang no 3 tu . saya ada lah juga kawan org yang pandai 😊 .
💚iqa💚

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 5
Posts: 4101
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Imam Al-Ghazali

Post by zylajasmine » Thu Apr 11, 2019 5:55 pm

Apa yang penting lelaki perlu tahu bahawa *Imam Ghazali ada berpesan, jangan nikahi enam jenis wanita ini.*

1. *Wanita Ananah*

Wanita yang banyak merungut itu dan ini. Apa yang diberi atau dilakukan oleh suami untuk rumah tangga mereka, ada saja yang tak kena dan tidak berpuas hati.

2. *Wanita Mananah*

Wanita yang menafikan usaha dan jasa suami, sebaliknya dia mengaku bahawa dialah yang paling banyak berkorban untuk membangunkan rumah tangga.

Wanita jenis ini juga suka mengungkit-ungkit apa yang telah dilakukannya untuk kebaikan keluarga. Biasanya, mereka ni adalah wanita yang berkerjaya dan bergaji besar.

3. *Wanita Hananah*

Membeza-bezakan suami dengan bekas suaminya dulu. Ini bagi mereka yang pernah bercerai dan berkahwin lain. Berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik daripada suaminya sekarang.

Wanita jenis ini dikategorikan sebagai tidak bersyukur dengan jodohnya itu dan mengkufuri nikmat perkahwinan.

4. *Wanita Hadaqah*

Wanita yang berkeinginan besar, mudah tertarik dengan sesuatu barang atau produk dan meminta-minta daripada suaminya. Dalam erti kata lain, boros dan suka berbelanja mengikut nafsu.

Walaupun mungkin suaminya seorang yang kaya tapi tetap sikap boros itu tidak digalakkan dalam Islam.

5. *Wanita Baraqah*

Imam Al Ghazali menjelaskan bahawa ada dua makna bagi kategori ini. Pertama, suka bersolek dan menghias diri bukan untuk suaminya tapi untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain.

Kedua, suka marah ketika makan dan tidak mahu makan sekali dengan yang lain kecuali makanannya diasingkan dan suka makan bersendirian.

6. *Wanita Syadaqah*

Banyak cakap dan pandai komen saja. Mulut bising mereka hanya akan menjadikan kerja yang dibuatnya tidak berhasil dan selalu jadi tukang sibuk je.

*Sama-samalah kita cuba untuk jauhkan diri daripada wanita-wanita yang seperti ini. Nak cari isteri bukan hanya untuk tiga, empat tahun hidup bersama, sebaliknya cari wanita yang anda boleh menghabiskan masa sehingga ke akhir hayat dengannya.*
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 5
Posts: 4101
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Imam Al-Ghazali

Post by zylajasmine » Thu Apr 11, 2019 5:58 pm

Berkata Imam Al Ghazali,"jika dirimu rasa tak senang hati krn tak dihormati dlm majlis, ia menandakan dlm hati mu masih ada takbur,"

Suka dihormati dan dipuji manusia menunjukkan hatimu masih cinta dunia, bagaimana ibadah mu boleh suci sampai pada Allah sedangkan dlm hati mu penuh busuk dgn kotoran dunia.


🍃🍃
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 3728
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 19 times
Gender:

PINGAT

Re: Imam Al-Ghazali

Post by Nursahirah74 » Thu Apr 11, 2019 11:28 pm

zylajasmine wrote:
Thu Apr 11, 2019 5:55 pm
Apa yang penting lelaki perlu tahu bahawa *Imam Ghazali ada berpesan, jangan nikahi enam jenis wanita ini.*

1. *Wanita Ananah*

Wanita yang banyak merungut itu dan ini. Apa yang diberi atau dilakukan oleh suami untuk rumah tangga mereka, ada saja yang tak kena dan tidak berpuas hati.

2. *Wanita Mananah*

Wanita yang menafikan usaha dan jasa suami, sebaliknya dia mengaku bahawa dialah yang paling banyak berkorban untuk membangunkan rumah tangga.

Wanita jenis ini juga suka mengungkit-ungkit apa yang telah dilakukannya untuk kebaikan keluarga. Biasanya, mereka ni adalah wanita yang berkerjaya dan bergaji besar.

3. *Wanita Hananah*

Membeza-bezakan suami dengan bekas suaminya dulu. Ini bagi mereka yang pernah bercerai dan berkahwin lain. Berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik daripada suaminya sekarang.

Wanita jenis ini dikategorikan sebagai tidak bersyukur dengan jodohnya itu dan mengkufuri nikmat perkahwinan.

4. *Wanita Hadaqah*

Wanita yang berkeinginan besar, mudah tertarik dengan sesuatu barang atau produk dan meminta-minta daripada suaminya. Dalam erti kata lain, boros dan suka berbelanja mengikut nafsu.

Walaupun mungkin suaminya seorang yang kaya tapi tetap sikap boros itu tidak digalakkan dalam Islam.

5. *Wanita Baraqah*

Imam Al Ghazali menjelaskan bahawa ada dua makna bagi kategori ini. Pertama, suka bersolek dan menghias diri bukan untuk suaminya tapi untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain.

Kedua, suka marah ketika makan dan tidak mahu makan sekali dengan yang lain kecuali makanannya diasingkan dan suka makan bersendirian.

6. *Wanita Syadaqah*

Banyak cakap dan pandai komen saja. Mulut bising mereka hanya akan menjadikan kerja yang dibuatnya tidak berhasil dan selalu jadi tukang sibuk je.

*Sama-samalah kita cuba untuk jauhkan diri daripada wanita-wanita yang seperti ini. Nak cari isteri bukan hanya untuk tiga, empat tahun hidup bersama, sebaliknya cari wanita yang anda boleh menghabiskan masa sehingga ke akhir hayat dengannya.*



Ouh ada kategori mcm tu jugak eh...tq bnyk mnfaat sya dpt. 😊
💕 Ara 💕

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 5
Posts: 4101
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Imam Al-Ghazali

Post by zylajasmine » Sun Apr 14, 2019 12:55 pm

Kata imam al ghazali;

"Hati merupakan sesuatu yang paling berharga dalam diri manusia.

Kerana dengan hatilah, seseorang mampu mengenal Allah, beramal untuk mengharapkan redha-Nya dan juga mendekatkan diri kepada-Nya.

Sedangkan jasad pada hakikatnya hanyalah menjadi pelayan dan pengikut hati, sebagaimana seorang pelayan terhadap tuannya.”

🦄
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
nananazeri
Ahli Forum
Kapten
Kapten
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 1536
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:33 am
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times
Gender:

Re: Imam Al-Ghazali

Post by nananazeri » Sun Apr 14, 2019 1:27 pm

Dua Makanan Hati Menurut Imam al-Ghazali
Dua Makanan Hati Menurut Imam al-Ghazali

Khoiron, NU Online | Kamis, 27 September 2018 16:00
Rasulullah ﷺ bersabda:

مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِيْ الدِّيْنِ وَيُلْهِمْهُ رُشْدَهُ

“Orang yang dikehendaki baik oleh Allah, maka ia akan dipandaikan di dalam urusan agama dan ia akan diberi ilham petunjuk kebenaran oleh Allah” (HR. al-Bukhari)

Itulah sabda Baginda Nabi Muhammad ﷺ dalam menjelaskan betapa ilmu agama penting bagi kehidupan manusia. Dari hadits di atas, sebagian ulama berpendapat bahwa orang yang diberi pemahaman tentang ilmu agama maka ia akan meninggal dalam keadaan husnul khatimah, sebagai bentuk pembuktian akan kebenaran sabda Nabi tersebut.

Pengaruh ilmu agama dalam kehidupan manusia tak ubahnya seperti pengaruh makan dan minum bagi mereka.
Nn🙈💜

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 5
Posts: 4101
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Imam Al-Ghazali

Post by zylajasmine » Sun Apr 14, 2019 10:09 pm

Nursahirah74 wrote:
Thu Apr 11, 2019 11:28 pm
zylajasmine wrote:
Thu Apr 11, 2019 5:55 pm
Apa yang penting lelaki perlu tahu bahawa *Imam Ghazali ada berpesan, jangan nikahi enam jenis wanita ini.*

1. *Wanita Ananah*

Wanita yang banyak merungut itu dan ini. Apa yang diberi atau dilakukan oleh suami untuk rumah tangga mereka, ada saja yang tak kena dan tidak berpuas hati.

2. *Wanita Mananah*

Wanita yang menafikan usaha dan jasa suami, sebaliknya dia mengaku bahawa dialah yang paling banyak berkorban untuk membangunkan rumah tangga.

Wanita jenis ini juga suka mengungkit-ungkit apa yang telah dilakukannya untuk kebaikan keluarga. Biasanya, mereka ni adalah wanita yang berkerjaya dan bergaji besar.

3. *Wanita Hananah*

Membeza-bezakan suami dengan bekas suaminya dulu. Ini bagi mereka yang pernah bercerai dan berkahwin lain. Berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik daripada suaminya sekarang.

Wanita jenis ini dikategorikan sebagai tidak bersyukur dengan jodohnya itu dan mengkufuri nikmat perkahwinan.

4. *Wanita Hadaqah*

Wanita yang berkeinginan besar, mudah tertarik dengan sesuatu barang atau produk dan meminta-minta daripada suaminya. Dalam erti kata lain, boros dan suka berbelanja mengikut nafsu.

Walaupun mungkin suaminya seorang yang kaya tapi tetap sikap boros itu tidak digalakkan dalam Islam.

5. *Wanita Baraqah*

Imam Al Ghazali menjelaskan bahawa ada dua makna bagi kategori ini. Pertama, suka bersolek dan menghias diri bukan untuk suaminya tapi untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain.

Kedua, suka marah ketika makan dan tidak mahu makan sekali dengan yang lain kecuali makanannya diasingkan dan suka makan bersendirian.

6. *Wanita Syadaqah*

Banyak cakap dan pandai komen saja. Mulut bising mereka hanya akan menjadikan kerja yang dibuatnya tidak berhasil dan selalu jadi tukang sibuk je.

*Sama-samalah kita cuba untuk jauhkan diri daripada wanita-wanita yang seperti ini. Nak cari isteri bukan hanya untuk tiga, empat tahun hidup bersama, sebaliknya cari wanita yang anda boleh menghabiskan masa sehingga ke akhir hayat dengannya.*



Ouh ada kategori mcm tu jugak eh...tq bnyk mnfaat sya dpt. 😊
kan.. lagi banyak kita mengkaji.. lagi banyak kita akan tahu sebenarnya.. sebab tu kita digalakkan membaca. rajin lah membaca.. bukan sekadar copy&paste sahaja.. 8-) 8-) 8-)
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 3728
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 19 times
Gender:

PINGAT

Re: Imam Al-Ghazali

Post by Nursahirah74 » Sun Apr 14, 2019 11:29 pm

zylajasmine wrote:
Sun Apr 14, 2019 10:09 pm
Nursahirah74 wrote:
Thu Apr 11, 2019 11:28 pm
zylajasmine wrote:
Thu Apr 11, 2019 5:55 pm
Apa yang penting lelaki perlu tahu bahawa *Imam Ghazali ada berpesan, jangan nikahi enam jenis wanita ini.*

1. *Wanita Ananah*

Wanita yang banyak merungut itu dan ini. Apa yang diberi atau dilakukan oleh suami untuk rumah tangga mereka, ada saja yang tak kena dan tidak berpuas hati.

2. *Wanita Mananah*

Wanita yang menafikan usaha dan jasa suami, sebaliknya dia mengaku bahawa dialah yang paling banyak berkorban untuk membangunkan rumah tangga.

Wanita jenis ini juga suka mengungkit-ungkit apa yang telah dilakukannya untuk kebaikan keluarga. Biasanya, mereka ni adalah wanita yang berkerjaya dan bergaji besar.

3. *Wanita Hananah*

Membeza-bezakan suami dengan bekas suaminya dulu. Ini bagi mereka yang pernah bercerai dan berkahwin lain. Berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik daripada suaminya sekarang.

Wanita jenis ini dikategorikan sebagai tidak bersyukur dengan jodohnya itu dan mengkufuri nikmat perkahwinan.

4. *Wanita Hadaqah*

Wanita yang berkeinginan besar, mudah tertarik dengan sesuatu barang atau produk dan meminta-minta daripada suaminya. Dalam erti kata lain, boros dan suka berbelanja mengikut nafsu.

Walaupun mungkin suaminya seorang yang kaya tapi tetap sikap boros itu tidak digalakkan dalam Islam.

5. *Wanita Baraqah*

Imam Al Ghazali menjelaskan bahawa ada dua makna bagi kategori ini. Pertama, suka bersolek dan menghias diri bukan untuk suaminya tapi untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain.

Kedua, suka marah ketika makan dan tidak mahu makan sekali dengan yang lain kecuali makanannya diasingkan dan suka makan bersendirian.

6. *Wanita Syadaqah*

Banyak cakap dan pandai komen saja. Mulut bising mereka hanya akan menjadikan kerja yang dibuatnya tidak berhasil dan selalu jadi tukang sibuk je.

*Sama-samalah kita cuba untuk jauhkan diri daripada wanita-wanita yang seperti ini. Nak cari isteri bukan hanya untuk tiga, empat tahun hidup bersama, sebaliknya cari wanita yang anda boleh menghabiskan masa sehingga ke akhir hayat dengannya.*



Ouh ada kategori mcm tu jugak eh...tq bnyk mnfaat sya dpt. 😊
kan.. lagi banyak kita mengkaji.. lagi banyak kita akan tahu sebenarnya.. sebab tu kita digalakkan membaca. rajin lah membaca.. bukan sekadar copy&paste sahaja.. 8-) 8-) 8-)

Ouh okay insya Allah cuba menerapkan sikap membaca 🙂 dlm diri
💕 Ara 💕

Post Reply

Return to “Tazkirah Umum”