Active Topics

Trending Dunia

Forum Berkaitan Pendidikan, Matapelajaran Dan sekolah

Moderators: zylajasmine, napisah

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 18
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Trending Dunia

Post by zylajasmine » Thu Dec 20, 2018 1:49 pm

Saintis Buktikan Lelaki Yang Rendah Ada Umur Yang Lebih Panjang

Image
Seperti yang dipetik dari portal Independent, lelaki yang rendah mempunyai umur yang lebih panjang kerana golongan ini adalah pembawa gene ‘longevity’.

Gene berkenaan yang juga ditulis sebagai FOX3 adalah sejenis protein yang dilaporkan boleh memanjangkan umur, seperti yang telah dikaji dalam kajian terdahulu.
Image
Menurut kajian ini juga, terdapat hubung kait antara lelaki yang rendah dengan gene tersebut kerana lelaki rendah mempunyai gene FOX3 lebih banyak berbanding mereka yang lebih tinggi. Malah, lelaki rendah juga dilaporkan tidak mudah diserang kanser.
Image
Kajian tersebut juga telah diterbitkan jurnal Plos One.

Image
Sumber: Independent
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

SyedReza89
Ahli Forum
Sarjan
Sarjan
Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 455
Joined: Wed Nov 28, 2018 11:03 am
Mood:
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Gender:

Re: Trending Dunia

Post by SyedReza89 » Thu Dec 20, 2018 11:32 pm

zylajasmine wrote:
Thu Dec 20, 2018 1:49 pm
Saintis Buktikan Lelaki Yang Rendah Ada Umur Yang Lebih Panjang

Image
Seperti yang dipetik dari portal Independent, lelaki yang rendah mempunyai umur yang lebih panjang kerana golongan ini adalah pembawa gene ‘longevity’.

Gene berkenaan yang juga ditulis sebagai FOX3 adalah sejenis protein yang dilaporkan boleh memanjangkan umur, seperti yang telah dikaji dalam kajian terdahulu.
Image
Menurut kajian ini juga, terdapat hubung kait antara lelaki yang rendah dengan gene tersebut kerana lelaki rendah mempunyai gene FOX3 lebih banyak berbanding mereka yang lebih tinggi. Malah, lelaki rendah juga dilaporkan tidak mudah diserang kanser.
Image
Kajian tersebut juga telah diterbitkan jurnal Plos One.

Image
Sumber: Independent
uish betul kee lelaki pendek boleh hidup lme :shock: :shock:
:lol: Syed :lol:

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 18
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Trending Dunia

Post by zylajasmine » Sun Dec 23, 2018 10:34 pm

Itu dari segi kajian yang mat salleh ni boleh buktikan. Tapi apa2 pun. Ajal maut di tangan tuhan. Bila2 je boleh hidup lama dan boleh hidup kejap.
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 4
Posts: 3730
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 19 times
Gender:

PINGAT

Re: Trending Dunia

Post by Nursahirah74 » Sun Dec 23, 2018 11:00 pm

zylajasmine wrote:
Sun Dec 23, 2018 10:34 pm
Itu dari segi kajian yang mat salleh ni boleh buktikan. Tapi apa2 pun. Ajal maut di tangan tuhan. Bila2 je boleh hidup lama dan boleh hidup kejap.
Oh tingginya mat salleh tu dari lelaki hahaha :lol: :lol:
💕 Ara 💕

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 4
Posts: 3730
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 19 times
Gender:

PINGAT

Re: Trending Dunia

Post by Nursahirah74 » Sun Dec 23, 2018 11:01 pm

zylajasmine wrote:
Sun Dec 23, 2018 10:34 pm
Itu dari segi kajian yang mat salleh ni boleh buktikan. Tapi apa2 pun. Ajal maut di tangan tuhan. Bila2 je boleh hidup lama dan boleh hidup kejap.
Oh tingginya mat salleh tu dari lelaki hahaha :lol: :lol:
💕 Ara 💕

User avatar
Ikasnow
Ahli Forum
Leftenan Muda
Leftenan Muda
Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 894
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:14 am
Mood:
Has thanked: 4 times
Gender:

Re: Trending Dunia

Post by Ikasnow » Sun Dec 23, 2018 11:07 pm

zylajasmine wrote:
Sun Dec 23, 2018 10:34 pm
Itu dari segi kajian yang mat salleh ni boleh buktikan. Tapi apa2 pun. Ajal maut di tangan tuhan. Bila2 je boleh hidup lama dan boleh hidup kejap.
haah btui akk 😊
💚iqa💚

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 18
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Trending Dunia

Post by zylajasmine » Thu Dec 27, 2018 4:32 pm

SUAMI MUDAH BOSAN.

Masih ingat tentang kejayaan GST yang berjaya membongkar jantina usahawan bernama Muhammad melalui mahkamah tempoh hari?

Fitrah seorang lelaki itu adalah hukum alam, jauh lebih baik dari mereka yang melawan hukum alam dengan mengubah ciptaan tuhan dan menafikan jantina asal dari lelaki menjadi perempuan.

Seorang lelaki memang diciptakan untuk mudah tertarik pada kecantikan dan keseksian wanita. Bahasa senang kita faham adalah “Jantan gelepor atau miang”.

Jika adapun lelaki yang tak suka tengok wanita cantik dan seksi, itu bukanlah lelaki normal dan dia perlu mendapatkan rawatan untuk kembalikan fitrah asalnya.

Sumber :

https://www.mingguanwanita.my/kalau-lel ... an-normal/

Jadi sebagai seorang wanita yang bergelar isteri, lekaslah mengambil kesempatan sebelum terlambat untuk berhias menjadi lebih cantik dan seksi di rumah supaya suami terngiang-ngiang aksi dan memori bercakaran malam semalam.

Takut nanti ada agen insurans datang offer policy yang liuk lenggok berbadan montok, punah rumahtangga kita.

Saya sendiri suka wanita cantik, suka wanita seksi. Itu fitrah saya sebagai seorang lelaki bergelar suami. Tetapi banyak cara untuk saya kawal nafsu dan bukannya membiarkan nafsu yang mengawal saya.

Kita yang lelaki ni kalau nafkah, makan dan pakai bini pun tak terjaga, jangan gatal kepala nak berbini dua.

Saya bukanlah seorang lelaki yang gemar ke pusat urut, karaoke atau kelab malam selepas bergelar suami dan bapa kerana sebagai suami saya perlu jelas dimana tanggangjawab serta batasan saya untuk mengelakkan fitnah.

Saya nak isteri sentiasa cantik di rumah untuk saya. Baik dari segi sedikit calitan makeup dan lipstick ringkas mahupun pakaian semasa di rumah.

Jadi, sebagai suami jangan kedekut dengan isteri untuk kita menghias mereka, rajin-rajin teman isteri masuk ke Sephora, La Senza, Watson dsb.

Nanti kalau ada duit lebih, dapat bonus, dapat duit dividen ASB laburlah sikit duit tu untuk hantar isteri ke saloon rambut dan biar mereka pilih warna rambut yang mereka idamkan.

Dari kita melabur ke perempuan lain, kita labur ke tempat-tempat yang tak halal seperti pusat urut, baik kita labur pada isteri sendiri yang sudah tentu halalnya, yang sudah tentu terbaek layanannya.

Setiap tahun saya akan hantar isteri ke saloon untuk tukar warna rambut yang dia idamkan, saya sanggup menjaga hero-hero yang lasak sementara menunggu rambut isteri saya di bleach selama 3-4 jam kemudian di warnakan pula selama 2 jam.

Selang seminggu, saya hantar lagi isteri saya untuk buat Keratin Treatment untuk rambut jadi lebih sihat dan lembut bak sutera kata orang.

Ikut kemampuan, isteri tahu setakat mana yang kita mampu jadi saya yakin isteri diluar sana tak tergamak nak minta yang bukan-bukan.

Jangan takut, hukum untuk mewarnakan rambut ini adalah boleh jadi sunat, harus dan haram.

Yang saya nak tekankan dalam penulisan ini adalah bahagian yang harus tetapi mestilah bahannya yang dianjurkan Islam seperti inai.

Tapi zaman sekarang sudah pasti ada pewarna rambut yang halal dan sah wuduk. Tanya hairstylist betul-betul, jangan main sebat saja ikut warna yang cantik.

Dikhuatiri tidak sah bila isteri ingin membersihkan diri selepas kotoran datang setiap bulan nanti.

Yang tidak dianjurkan dalam Islam ialah mewarnakan rambut kepada warna asal dan membiarkan rambut penuh beruban seperti menyerupai golongan Yahudi.

غَيِّرُوا هَذَا بِشَىْءٍ وَاجْتَنِبُوا السَّوَادَ

Maksudnya :

“Ubahlah warna uban rambutnya ini dengan sesuatu dan elakkanlah dari warna hitam.”

Riwayat Muslim (2102)

Yang dah tua macam saya ni, yang rambutnya penuh dengan uban tapi kita nak hitamkan semula rambut yang dah beruban, maka hampirlah kepada haram perbuatan itu.

Hadith daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:

غَيِّرُوا الشَّيْبَ وَلاَ تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ

Maksudnya :

“Ubahlah warna uban dan jangan menyerupai orang Yahudi.”

Riwayat al-Tirmizi (1752)
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 18
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Trending Dunia

Post by zylajasmine » Thu Dec 27, 2018 4:33 pm

Ingat, bukan boleh buat saja-saja kecuali pada mereka yang sudah ditumbuhi uban atau wanita yang ingin mencantikkan diri untuk suaminya.

Para isteri diluar sana jangan khuatir untuk nampak cantik di depan suami, ianya diharuskan tetapi akan jatuh haram hanya jika dipertonton kepada bukan mahram.

Hadith daripada Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:

إِنَّ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى لاَ يَصْبُغُونَ، فَخَالِفُوهُمْ

Maksudnya :

“Sesungguhnya orang Yahudi dan Nasrani tidak mewarnakan rambut. Justeru, hendaklah kamu berlainan daripada mereka.”

Riwayat al-Bukhari (5559) dan Muslim (2103)

Rujukan :

Ustaz Tuan Muaz Johani.

- Sarjana Muda Syariah Perbandingan Mazhab dan Hukum dari Universiti Islam Negeri Sulthan Thaha Jambi, Indonesia.

Bila isteri kita tukar penampilan dan imej mereka, lagaknya perasan kita seperti bersama orang baru. Bukan bersama orang lain tapi bersama dengan orang sama yang jauh lebih cantik, lebih berketerampilan menarik.

Percayalah, kita akan cepat-cepat nak balik rumah sebab nak tengok wajah isteri yang berpenampilan baru, lebih dari nak tengok anak-anak.

Lelaki, kita ni pantang dapat barang baru. Pantang isteri berwajah baru.

Masa tengah rehat makan tengahari tu, cuba usik-usik isteri di Whatsapp, media sosial dsb dan katakan yang kita rindukan dia.

Secara automatik isteri kita pun lebih yakin, seronok dan lebih manja melayan kita kerana nafkah batin bukan atas katil semata-mata, ianya juga bilamana membahagiakan isteri seperti kata-kata nakal atau romantik.

Apatah lagi nafkah zahir yang kita sediakan seperti penjagaan diri iaitu kecantikan isteri adalah penting bila usia rumahtangga lebih dari setahun dua kerana rambut adalah mahkota bagi setiap wanita.

Saya percaya, dalam dunia ini tak ada lelaki atau wanita yang tidak kacak atau cantik, kerana itulah norma kecantikan yang berbentuk subjektif mengikut pandangan mata masing-masing.

Bezanya adalah bagaimana kita menjaga penampilan diri kita terutama bila bersama pasangan. Ada lelaki yang suka wanita berbadan gebu, ada juga yang suka wanita yang berbadan besar atau kurus.

Kebahagian dalam rumahtangga itu bila kita menyayangi kelemahan pasangan dan bila kita menyintai kelebihan mereka. Berusahalah untuk menjadi yang terbaik buat pasangan kita, itulah sebenar-benar bahagia tanpa memberi ruang sondolan dari orang ketiga.

In shaa Allah, Salam Jumaat.

Untuk tidak terlepas atau inginkan lebih Tips Premier tentang Seni Kehidupan, Perkahwinan dan Perniagaan boleh sertai Telegram Channel : https://t.me/TipsPremierMizanDzai

www.rekamotion.my
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 18
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Trending Dunia

Post by zylajasmine » Sun Dec 30, 2018 6:39 pm

Kenapa Dalam Lif Tiada Signal Telefon?
Image
Pernah tak korang berada dalam situasi didalam lif dan mendapati telefon bimbit korang tiada signal, atau signal berkurangan?

Ini disebabkan fenomena yang dikenali sebagai shielding . Gelombang telefon sukar untuk menembusi bahan yang diperbuat daripada besi. Besi bertindak sebagai perisai yang menghalang gelombang daripada tembus.
Image
Sifat perisai ini lebih kuat jika besi tersebut mempunyai arus yang dibumikan. ini menjawab persoalan kenapa kita tidak mendapat siaran telefon ketika berada dalam lif kerana lif diperbuat daripada besi.


Sumber : Quora
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 18
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Trending Dunia

Post by zylajasmine » Sun Dec 30, 2018 6:41 pm

Berkesan Ke Trik Lajukan WiFi Guna Tin Aluminium Ni?

Masalah wifi lambat ni memang tak boleh dimaafkan betul lah.
Image
Sumber: Brightside

Wifi lambat ni memang tak boleh nak dimaafkan betul. Boleh bawa bergaduh apatah lagi bila dalam rumah tu ramai dan semua berebut nak pakai kan? Asyik on off je router tu supaya wifi lagi cepat. Jangan risau, cuba guna trik kat bawah yang mesti korang tak percaya keberkesanannya.

Ambil tin aluminium, bersihkan, keringkan, gunting. Simple je!
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

Post Reply

Return to “Pendidikan Dan Sekolah”