Active Topics

MARI KITA MENGENAL HAIWAN LEBIH DEKAT

Forum Berkaitan Pendidikan, Matapelajaran Dan sekolah

Moderators: zylajasmine, napisah

Post Reply
User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Leftenan Kolonal
Leftenan Kolonal
Malaysia
Posts in topic: 14
Posts: 2413
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 48 times
Gender:

PINGAT

MARI KITA MENGENAL HAIWAN LEBIH DEKAT

Post by zylajasmine » Thu Dec 20, 2018 1:22 pm

Pepatung Betina Pura-Pura Mati Untuk Elak Jumpa Jantan Yang Dia Tak Suka

Image
Pepatung merupakan sejenis serangga yang dikategorikan berdasarkan ciri-ciri mata bersegi besar, mempunyai 2 pasang sayap yang kuat dan lutsinar, dan berbadan panjang. Pepatung juga merupakan serangga yang paling laju terbang.
Image
Pepatung memakan nyamuk, dan pelbagai serangga kecil lain seperti lalat, lebah, semut dan kupu-kupu. Ia biasanya boleh dijumpai di sekitar tasik, kolam, sungai dan tanah lembap.

Apa yang menarik tentang serangga ini ialah pepatung betina akan berpura-pura mati untuk mengelakkan diri mereka daripada mengawan dengan pepatung jantan yang tidak diingininya.
Image
Selain mengelak daripada pepatung jantan, pepatung juga pura-pura mati apabila berhadapan dengan pemangsa yang cuba menyerang mereka.

Sumber: New Scientist
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Kolonal
Kolonal
Malaysia
Posts in topic: 83
Posts: 2505
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 15 times
Gender:

PINGAT

Re: MARI KITA MENGENAL HAIWAN LEBIH DEKAT

Post by Nursahirah74 » Thu Dec 20, 2018 10:20 pm

kucing pulak, macam mana pula nak tahu kucing betinatu tak suka jantan akak :lol: :lol: 😅😅
💕 Ara 💕

SyedReza89
Ahli Forum
Sarjan
Sarjan
Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 451
Joined: Wed Nov 28, 2018 11:03 am
Mood:
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Gender:

Re: MARI KITA MENGENAL HAIWAN LEBIH DEKAT

Post by SyedReza89 » Thu Dec 20, 2018 11:14 pm

zylajasmine wrote:
Thu Dec 20, 2018 1:22 pm
Pepatung Betina Pura-Pura Mati Untuk Elak Jumpa Jantan Yang Dia Tak Suka

Image
Pepatung merupakan sejenis serangga yang dikategorikan berdasarkan ciri-ciri mata bersegi besar, mempunyai 2 pasang sayap yang kuat dan lutsinar, dan berbadan panjang. Pepatung juga merupakan serangga yang paling laju terbang.
Image
Pepatung memakan nyamuk, dan pelbagai serangga kecil lain seperti lalat, lebah, semut dan kupu-kupu. Ia biasanya boleh dijumpai di sekitar tasik, kolam, sungai dan tanah lembap.

Apa yang menarik tentang serangga ini ialah pepatung betina akan berpura-pura mati untuk mengelakkan diri mereka daripada mengawan dengan pepatung jantan yang tidak diingininya.
Image
Selain mengelak daripada pepatung jantan, pepatung juga pura-pura mati apabila berhadapan dengan pemangsa yang cuba menyerang mereka.

Sumber: New Scientist
Ouh macam tu pulak pepatung pura--pura mati untuk mengelakkan pepatung jantan yg tak diinginya :D :o
:lol: Syed :lol:

SyedReza89
Ahli Forum
Sarjan
Sarjan
Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 451
Joined: Wed Nov 28, 2018 11:03 am
Mood:
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Gender:

Re: MARI KITA MENGENAL HAIWAN LEBIH DEKAT

Post by SyedReza89 » Thu Dec 20, 2018 11:16 pm

Nursahirah74 wrote:
Thu Dec 20, 2018 10:20 pm
kucing pulak, macam mana pula nak tahu kucing betinatu tak suka jantan akak :lol: :lol: 😅😅
Tgok mimi laa :lol:
:lol: Syed :lol:

User avatar
Ikasnow
Ahli Forum
Staf Sarjan
Staf Sarjan
Malaysia
Posts in topic: 14
Posts: 558
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:14 am
Mood:
Has thanked: 4 times
Gender:

Re: MARI KITA MENGENAL HAIWAN LEBIH DEKAT

Post by Ikasnow » Fri Dec 21, 2018 8:37 am

Nursahirah74 wrote:
Thu Dec 20, 2018 10:20 pm
kucing pulak, macam mana pula nak tahu kucing betinatu tak suka jantan akak :lol: :lol: 😅😅
mungkin kucing betina akan nampak kucing jantan , kalau kucing betina tu gadoh dengan kucing jantan . maksudnya kucing betina tu tak skee laa hahahahhaha hentah betul ke idok 😂😂😂
💚iqa💚

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Kolonal
Kolonal
Malaysia
Posts in topic: 83
Posts: 2505
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 15 times
Gender:

PINGAT

Re: MARI KITA MENGENAL HAIWAN LEBIH DEKAT

Post by Nursahirah74 » Fri Dec 21, 2018 2:19 pm

Ikasnow wrote:
Fri Dec 21, 2018 8:37 am
Nursahirah74 wrote:
Thu Dec 20, 2018 10:20 pm
kucing pulak, macam mana pula nak tahu kucing betinatu tak suka jantan akak :lol: :lol: 😅😅
mungkin kucing betina akan nampak kucing jantan , kalau kucing betina tu gadoh dengan kucing jantan . maksudnya kucing betina tu tak skee laa hahahahhaha hentah betul ke idok 😂😂😂

betul ke idok , ang kan nak jadi doktor haiwan haha kan :lol: :lol:
💕 Ara 💕

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Leftenan Kolonal
Leftenan Kolonal
Malaysia
Posts in topic: 14
Posts: 2413
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 48 times
Gender:

PINGAT

Re: MARI KITA MENGENAL HAIWAN LEBIH DEKAT

Post by zylajasmine » Sun Dec 23, 2018 10:30 pm

Nursahirah74 wrote:
Thu Dec 20, 2018 10:20 pm
kucing pulak, macam mana pula nak tahu kucing betinatu tak suka jantan akak :lol: :lol: 😅😅
Ala. Ini tak perlu dibagitahu. Terang2 kita nampak si kilo reject abdu. Ha. Tu dia tak suka la tu. Tengok si mimi dengan abdu. Kan sweet. Dah keluo 4 ekor. Seko mati. Hahahahahah 😆😆😆😆
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Leftenan Kolonal
Leftenan Kolonal
Malaysia
Posts in topic: 14
Posts: 2413
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 48 times
Gender:

PINGAT

Re: MARI KITA MENGENAL HAIWAN LEBIH DEKAT

Post by zylajasmine » Sun Dec 23, 2018 10:31 pm

SyedReza89 wrote:
Thu Dec 20, 2018 11:14 pm
zylajasmine wrote:
Thu Dec 20, 2018 1:22 pm
Pepatung Betina Pura-Pura Mati Untuk Elak Jumpa Jantan Yang Dia Tak Suka

Image
Pepatung merupakan sejenis serangga yang dikategorikan berdasarkan ciri-ciri mata bersegi besar, mempunyai 2 pasang sayap yang kuat dan lutsinar, dan berbadan panjang. Pepatung juga merupakan serangga yang paling laju terbang.
Image
Pepatung memakan nyamuk, dan pelbagai serangga kecil lain seperti lalat, lebah, semut dan kupu-kupu. Ia biasanya boleh dijumpai di sekitar tasik, kolam, sungai dan tanah lembap.

Apa yang menarik tentang serangga ini ialah pepatung betina akan berpura-pura mati untuk mengelakkan diri mereka daripada mengawan dengan pepatung jantan yang tidak diingininya.
Image
Selain mengelak daripada pepatung jantan, pepatung juga pura-pura mati apabila berhadapan dengan pemangsa yang cuba menyerang mereka.

Sumber: New Scientist
Ouh macam tu pulak pepatung pura--pura mati untuk mengelakkan pepatung jantan yg tak diinginya :D :o
Ye. Begitulah helah si betina tu. Huhu. 😇 spesis lebih kurang macam ni mungkin sama la kot ye. 😕
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Ikasnow
Ahli Forum
Staf Sarjan
Staf Sarjan
Malaysia
Posts in topic: 14
Posts: 558
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:14 am
Mood:
Has thanked: 4 times
Gender:

Re: MARI KITA MENGENAL HAIWAN LEBIH DEKAT

Post by Ikasnow » Sun Dec 23, 2018 10:41 pm

Nursahirah74 wrote:
Fri Dec 21, 2018 2:19 pm
Ikasnow wrote:
Fri Dec 21, 2018 8:37 am
Nursahirah74 wrote:
Thu Dec 20, 2018 10:20 pm
kucing pulak, macam mana pula nak tahu kucing betinatu tak suka jantan akak :lol: :lol: 😅😅
mungkin kucing betina akan nampak kucing jantan , kalau kucing betina tu gadoh dengan kucing jantan . maksudnya kucing betina tu tak skee laa hahahahhaha hentah betul ke idok 😂😂😂

betul ke idok , ang kan nak jadi doktor haiwan haha kan :lol: :lol:

hahah haahkan . sokey ak mncubaa jawab 😂
💚iqa💚

SyedReza89
Ahli Forum
Sarjan
Sarjan
Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 451
Joined: Wed Nov 28, 2018 11:03 am
Mood:
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Gender:

Re: MARI KITA MENGENAL HAIWAN LEBIH DEKAT

Post by SyedReza89 » Tue Dec 25, 2018 12:43 am

zylajasmine wrote:
Sun Dec 23, 2018 10:31 pm
SyedReza89 wrote:
Thu Dec 20, 2018 11:14 pm
zylajasmine wrote:
Thu Dec 20, 2018 1:22 pm

Image
Pepatung merupakan sejenis serangga yang dikategorikan berdasarkan ciri-ciri mata bersegi besar, mempunyai 2 pasang sayap yang kuat dan lutsinar, dan berbadan panjang. Pepatung juga merupakan serangga yang paling laju terbang.
Image
Pepatung memakan nyamuk, dan pelbagai serangga kecil lain seperti lalat, lebah, semut dan kupu-kupu. Ia biasanya boleh dijumpai di sekitar tasik, kolam, sungai dan tanah lembap.

Apa yang menarik tentang serangga ini ialah pepatung betina akan berpura-pura mati untuk mengelakkan diri mereka daripada mengawan dengan pepatung jantan yang tidak diingininya.
Image
Selain mengelak daripada pepatung jantan, pepatung juga pura-pura mati apabila berhadapan dengan pemangsa yang cuba menyerang mereka.

Sumber: New Scientist
Ouh macam tu pulak pepatung pura--pura mati untuk mengelakkan pepatung jantan yg tak diinginya :D :o
Ye. Begitulah helah si betina tu. Huhu. 😇 spesis lebih kurang macam ni mungkin sama la kot ye. 😕
Ouh hahaha :lol:
:lol: Syed :lol:

Post Reply

Return to “Pendidikan Dan Sekolah”