Active Topics

Bukan Marah Tapi Nasihat

Forum Khas Untuk Penghuni Dan Bekas Penghuni Rumah Nurul Iman

Moderators: zylajasmine, napisah

Post Reply
User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 64
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by zylajasmine » Sat Nov 24, 2018 5:41 pm

Waktu Dato' Siti lahirkan Aafiya haritu dan ambil servis penjaga dalam pantang, ramai senget-senget mulut mengata itu sebagai suatu pembaziran.

Bila Che Ta buat pengakuan baju raya beliau tahun ni cuma 20 helai, ramai sampai terjuih-juih bibir kata semua tu boros.

Tengok orang bersalin kat hospital swasta, kecam kata sakit bersalin sama je. For what membazir duit bayar bil mahal-mahal.

Tengok orang beli handbag satu RM500, RM1000, RM2000, kata semua tu tak perlu pon. Pakai handbag RM50 pon dah cukup.

Membazir tu kalau kau gaji RM2000 tapi kau belanja macam ada income kepok. Lebih kerak daripada periuknya.

Kalau kau mampu, apa salahnya. Hakikatnya, kalau kau ada pendapatan 20k, 30k, 50k sebulan pon kau mesti teringin baju raya bersilih ganti, handbag jenama terkenal.

Kau pon teringin nak bersalin dalam keadaan selesa, ada orang jaga kau berpantang macam tuan puteri. Tapi sebab tak mampu, kau claim orang yang mampu tu membazir.

Sila audit hati.

Kalau banyak sangat rasa dengki dan tak gembira tengok orang lebih daripada kita, itu maknanya hati kita kena repair banyak lagi. Jangan jadi netizen yang suka cari salah orang lain.. jadi netizen yang boleh majukan diri dan memperbaiki diri. :) :) :)
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
yatiyusof
Senior Moderator
Senior Moderator
Prebet
Prebet
Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 69
Joined: Thu Nov 22, 2018 11:04 pm
Mood:
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by yatiyusof » Sat Nov 24, 2018 9:18 pm

zylajasmine wrote:
Sat Nov 24, 2018 5:41 pm
Waktu Dato' Siti lahirkan Aafiya haritu dan ambil servis penjaga dalam pantang, ramai senget-senget mulut mengata itu sebagai suatu pembaziran.

Bila Che Ta buat pengakuan baju raya beliau tahun ni cuma 20 helai, ramai sampai terjuih-juih bibir kata semua tu boros.

Tengok orang bersalin kat hospital swasta, kecam kata sakit bersalin sama je. For what membazir duit bayar bil mahal-mahal.

Tengok orang beli handbag satu RM500, RM1000, RM2000, kata semua tu tak perlu pon. Pakai handbag RM50 pon dah cukup.

Membazir tu kalau kau gaji RM2000 tapi kau belanja macam ada income kepok. Lebih kerak daripada periuknya.

Kalau kau mampu, apa salahnya. Hakikatnya, kalau kau ada pendapatan 20k, 30k, 50k sebulan pon kau mesti teringin baju raya bersilih ganti, handbag jenama terkenal.

Kau pon teringin nak bersalin dalam keadaan selesa, ada orang jaga kau berpantang macam tuan puteri. Tapi sebab tak mampu, kau claim orang yang mampu tu membazir.

Sila audit hati.

Kalau banyak sangat rasa dengki dan tak gembira tengok orang lebih daripada kita, itu maknanya hati kita kena repair banyak lagi. Jangan jadi netizen yang suka cari salah orang lain.. jadi netizen yang boleh majukan diri dan memperbaiki diri. :) :) :)

Ye betul tu. Jadi manusia yg sentiasa maju ke depan dan sentiasa perbaiki diri. 😊

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 64
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by zylajasmine » Sun Nov 25, 2018 11:31 am

yatiyusof wrote:
Sat Nov 24, 2018 9:18 pm
zylajasmine wrote:
Sat Nov 24, 2018 5:41 pm
Waktu Dato' Siti lahirkan Aafiya haritu dan ambil servis penjaga dalam pantang, ramai senget-senget mulut mengata itu sebagai suatu pembaziran.

Bila Che Ta buat pengakuan baju raya beliau tahun ni cuma 20 helai, ramai sampai terjuih-juih bibir kata semua tu boros.

Tengok orang bersalin kat hospital swasta, kecam kata sakit bersalin sama je. For what membazir duit bayar bil mahal-mahal.

Tengok orang beli handbag satu RM500, RM1000, RM2000, kata semua tu tak perlu pon. Pakai handbag RM50 pon dah cukup.

Membazir tu kalau kau gaji RM2000 tapi kau belanja macam ada income kepok. Lebih kerak daripada periuknya.

Kalau kau mampu, apa salahnya. Hakikatnya, kalau kau ada pendapatan 20k, 30k, 50k sebulan pon kau mesti teringin baju raya bersilih ganti, handbag jenama terkenal.

Kau pon teringin nak bersalin dalam keadaan selesa, ada orang jaga kau berpantang macam tuan puteri. Tapi sebab tak mampu, kau claim orang yang mampu tu membazir.

Sila audit hati.

Kalau banyak sangat rasa dengki dan tak gembira tengok orang lebih daripada kita, itu maknanya hati kita kena repair banyak lagi. Jangan jadi netizen yang suka cari salah orang lain.. jadi netizen yang boleh majukan diri dan memperbaiki diri. :) :) :)

Ye betul tu. Jadi manusia yg sentiasa maju ke depan dan sentiasa perbaiki diri. 😊
kan, sekecil apa pun kesalahan yang dilakukan, perlu dibaiki..dan jadikan orang-orang yang berjaya itu sebagai satu dorongan bukan sebagai penghalang untuk capai cita-cita..yang penting semuanya dari hati
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 26
Posts: 3730
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 19 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by Nursahirah74 » Sun Nov 25, 2018 12:42 pm

zylajasmine wrote:
Sun Nov 25, 2018 11:31 am
yatiyusof wrote:
Sat Nov 24, 2018 9:18 pm
zylajasmine wrote:
Sat Nov 24, 2018 5:41 pm
Waktu Dato' Siti lahirkan Aafiya haritu dan ambil servis penjaga dalam pantang, ramai senget-senget mulut mengata itu sebagai suatu pembaziran.

Bila Che Ta buat pengakuan baju raya beliau tahun ni cuma 20 helai, ramai sampai terjuih-juih bibir kata semua tu boros.

Tengok orang bersalin kat hospital swasta, kecam kata sakit bersalin sama je. For what membazir duit bayar bil mahal-mahal.

Tengok orang beli handbag satu RM500, RM1000, RM2000, kata semua tu tak perlu pon. Pakai handbag RM50 pon dah cukup.

Membazir tu kalau kau gaji RM2000 tapi kau belanja macam ada income kepok. Lebih kerak daripada periuknya.

Kalau kau mampu, apa salahnya. Hakikatnya, kalau kau ada pendapatan 20k, 30k, 50k sebulan pon kau mesti teringin baju raya bersilih ganti, handbag jenama terkenal.

Kau pon teringin nak bersalin dalam keadaan selesa, ada orang jaga kau berpantang macam tuan puteri. Tapi sebab tak mampu, kau claim orang yang mampu tu membazir.

Sila audit hati.

Kalau banyak sangat rasa dengki dan tak gembira tengok orang lebih daripada kita, itu maknanya hati kita kena repair banyak lagi. Jangan jadi netizen yang suka cari salah orang lain.. jadi netizen yang boleh majukan diri dan memperbaiki diri. :) :) :)

Ye betul tu. Jadi manusia yg sentiasa maju ke depan dan sentiasa perbaiki diri. 😊
kan, sekecil apa pun kesalahan yang dilakukan, perlu dibaiki..dan jadikan orang-orang yang berjaya itu sebagai satu dorongan bukan sebagai penghalang untuk capai cita-cita..yang penting semuanya dari hati


Insya Allah saya pon akan perbaiki diri saya 😊☺☺ dan majukan diri ke hadapan .
💕 Ara 💕

User avatar
yatiyusof
Senior Moderator
Senior Moderator
Prebet
Prebet
Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 69
Joined: Thu Nov 22, 2018 11:04 pm
Mood:
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by yatiyusof » Sun Nov 25, 2018 2:48 pm

Bagus ira.. Terbaik :) 👍

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 64
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by zylajasmine » Mon Nov 26, 2018 4:10 pm

sama-sama baiki diri sebab kita manusia biasa sentiasa akan datang ujian :)
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 64
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by zylajasmine » Mon Nov 26, 2018 4:13 pm

Untuk memahami kehidupan, pergilah ke 3 lokasi ini ;

1 Hospital
2 Penjara
3 Perkuburan

Hospital, kau akan faham tiada apa yang lebih indah dari kesihatan.

Penjara, kau akan tahu nilai kebebasan itu amatlah berharga.

Perkuburan, kau akan sedar bahawa kehidupan ini hanyalah sementara.
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 64
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by zylajasmine » Mon Nov 26, 2018 4:16 pm

sebelum kamu menadah kelangit untuk meminta sesuatu yang belum kamu punyai , cuba lah untuk melihat kebawah dan mensyukuri apa yang kamu ada .
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Paktam
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 26
Posts: 3485
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by Paktam » Mon Nov 26, 2018 4:20 pm

zylajasmine wrote:
Sun Nov 25, 2018 11:31 am
yatiyusof wrote:
Sat Nov 24, 2018 9:18 pm
zylajasmine wrote:
Sat Nov 24, 2018 5:41 pm
Waktu Dato' Siti lahirkan Aafiya haritu dan ambil servis penjaga dalam pantang, ramai senget-senget mulut mengata itu sebagai suatu pembaziran.

Bila Che Ta buat pengakuan baju raya beliau tahun ni cuma 20 helai, ramai sampai terjuih-juih bibir kata semua tu boros.

Tengok orang bersalin kat hospital swasta, kecam kata sakit bersalin sama je. For what membazir duit bayar bil mahal-mahal.

Tengok orang beli handbag satu RM500, RM1000, RM2000, kata semua tu tak perlu pon. Pakai handbag RM50 pon dah cukup.

Membazir tu kalau kau gaji RM2000 tapi kau belanja macam ada income kepok. Lebih kerak daripada periuknya.

Kalau kau mampu, apa salahnya. Hakikatnya, kalau kau ada pendapatan 20k, 30k, 50k sebulan pon kau mesti teringin baju raya bersilih ganti, handbag jenama terkenal.

Kau pon teringin nak bersalin dalam keadaan selesa, ada orang jaga kau berpantang macam tuan puteri. Tapi sebab tak mampu, kau claim orang yang mampu tu membazir.

Sila audit hati.

Kalau banyak sangat rasa dengki dan tak gembira tengok orang lebih daripada kita, itu maknanya hati kita kena repair banyak lagi. Jangan jadi netizen yang suka cari salah orang lain.. jadi netizen yang boleh majukan diri dan memperbaiki diri. :) :) :)

Ye betul tu. Jadi manusia yg sentiasa maju ke depan dan sentiasa perbaiki diri. 😊
kan, sekecil apa pun kesalahan yang dilakukan, perlu dibaiki..dan jadikan orang-orang yang berjaya itu sebagai satu dorongan bukan sebagai penghalang untuk capai cita-cita..yang penting semuanya dari hati
Insyaallah saya akan cuba memperbaiki untuk jadi orang maju ke depan
🙈 NI M€¥¥ NI 🙈

User avatar
Paktam
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 26
Posts: 3485
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by Paktam » Mon Nov 26, 2018 4:21 pm

yatiyusof wrote:
Sat Nov 24, 2018 9:18 pm
zylajasmine wrote:
Sat Nov 24, 2018 5:41 pm
Waktu Dato' Siti lahirkan Aafiya haritu dan ambil servis penjaga dalam pantang, ramai senget-senget mulut mengata itu sebagai suatu pembaziran.

Bila Che Ta buat pengakuan baju raya beliau tahun ni cuma 20 helai, ramai sampai terjuih-juih bibir kata semua tu boros.

Tengok orang bersalin kat hospital swasta, kecam kata sakit bersalin sama je. For what membazir duit bayar bil mahal-mahal.

Tengok orang beli handbag satu RM500, RM1000, RM2000, kata semua tu tak perlu pon. Pakai handbag RM50 pon dah cukup.

Membazir tu kalau kau gaji RM2000 tapi kau belanja macam ada income kepok. Lebih kerak daripada periuknya.

Kalau kau mampu, apa salahnya. Hakikatnya, kalau kau ada pendapatan 20k, 30k, 50k sebulan pon kau mesti teringin baju raya bersilih ganti, handbag jenama terkenal.

Kau pon teringin nak bersalin dalam keadaan selesa, ada orang jaga kau berpantang macam tuan puteri. Tapi sebab tak mampu, kau claim orang yang mampu tu membazir.

Sila audit hati.

Kalau banyak sangat rasa dengki dan tak gembira tengok orang lebih daripada kita, itu maknanya hati kita kena repair banyak lagi. Jangan jadi netizen yang suka cari salah orang lain.. jadi netizen yang boleh majukan diri dan memperbaiki diri. :) :) :)

Ye betul tu. Jadi manusia yg sentiasa maju ke depan dan sentiasa perbaiki diri. 😊
Kalau kite dah cuba perbaiki tapi tk boleh juga macam mna
🙈 NI M€¥¥ NI 🙈

Post Reply

Return to “Penghuni Rumah Nurul Iman”