Active Topics

Bukan Marah Tapi Nasihat

Forum Khas Untuk Penghuni Dan Bekas Penghuni Rumah Nurul Iman

Moderators: zylajasmine, napisah

Post Reply
abdrahim
Ahli Forum
Koperal
Koperal
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 188
Joined: Tue Dec 25, 2018 8:15 pm
Mood:
Has thanked: 13 times
Gender:

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by abdrahim » Mon Feb 25, 2019 2:59 am

zylajasmine wrote:
Sat Nov 24, 2018 5:41 pm
Waktu Dato' Siti lahirkan Aafiya haritu dan ambil servis penjaga dalam pantang, ramai senget-senget mulut mengata itu sebagai suatu pembaziran.

Bila Che Ta buat pengakuan baju raya beliau tahun ni cuma 20 helai, ramai sampai terjuih-juih bibir kata semua tu boros.

Tengok orang bersalin kat hospital swasta, kecam kata sakit bersalin sama je. For what membazir duit bayar bil mahal-mahal.

Tengok orang beli handbag satu RM500, RM1000, RM2000, kata semua tu tak perlu pon. Pakai handbag RM50 pon dah cukup.

Membazir tu kalau kau gaji RM2000 tapi kau belanja macam ada income kepok. Lebih kerak daripada periuknya.

Kalau kau mampu, apa salahnya. Hakikatnya, kalau kau ada pendapatan 20k, 30k, 50k sebulan pon kau mesti teringin baju raya bersilih ganti, handbag jenama terkenal.

Kau pon teringin nak bersalin dalam keadaan selesa, ada orang jaga kau berpantang macam tuan puteri. Tapi sebab tak mampu, kau claim orang yang mampu tu membazir.

Sila audit hati.

Kalau banyak sangat rasa dengki dan tak gembira tengok orang lebih daripada kita, itu maknanya hati kita kena repair banyak lagi. Jangan jadi netizen yang suka cari salah orang lain.. jadi netizen yang boleh majukan diri dan memperbaiki diri. :) :) :)
Saya akan ingat nasihat ni

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 64
Posts: 4442
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by zylajasmine » Thu Feb 28, 2019 8:40 pm

Hidup janganlah sombong. Jangan anggap diri tu hebat sangat. Sentiasa rendah diri ya gais. Asyik nak dongak langit je, sesekali tunduklah ke bumi Sebab kita ni kalau hebat pun, bukan sepanjang masa kita hebat 😊
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 64
Posts: 4442
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by zylajasmine » Thu Feb 28, 2019 8:55 pm

Kiri dengki.

Kanan lawan.

Belakang tikam.

Depan berlakon.

Jaga-jaga dengan dunia sekarang. ☺️
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

mawarmerah
Ahli Forum
Prebet
Prebet
Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 38
Joined: Sun Feb 24, 2019 2:48 pm
Mood:
Has thanked: 2 times
Gender:

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by mawarmerah » Mon Mar 25, 2019 12:26 pm

zylajasmine wrote:
Thu Feb 28, 2019 8:55 pm
Kiri dengki.

Kanan lawan.

Belakang tikam.

Depan berlakon.

Jaga-jaga dengan dunia sekarang. ☺️
Kalau bawah mesti khianat
Allah Muhammad 💖Ahliyyin💖 Muhammad Allah

User avatar
nananazeri
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 1606
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:33 am
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times
Gender:

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by nananazeri » Mon Mar 25, 2019 12:40 pm

zylajasmine wrote:
Thu Feb 28, 2019 8:55 pm
Kiri dengki.

Kanan lawan.

Belakang tikam.

Depan berlakon.

Jaga-jaga dengan dunia sekarang. ☺️
Betul tu.. Benda kecil pon boleh jadi besar
Nn🙈💜

mawarmerah
Ahli Forum
Prebet
Prebet
Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 38
Joined: Sun Feb 24, 2019 2:48 pm
Mood:
Has thanked: 2 times
Gender:

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by mawarmerah » Sat Mar 30, 2019 2:42 pm

abdrahim wrote:
Mon Feb 25, 2019 2:59 am
zylajasmine wrote:
Sat Nov 24, 2018 5:41 pm
Waktu Dato' Siti lahirkan Aafiya haritu dan ambil servis penjaga dalam pantang, ramai senget-senget mulut mengata itu sebagai suatu pembaziran.

Bila Che Ta buat pengakuan baju raya beliau tahun ni cuma 20 helai, ramai sampai terjuih-juih bibir kata semua tu boros.

Tengok orang bersalin kat hospital swasta, kecam kata sakit bersalin sama je. For what membazir duit bayar bil mahal-mahal.

Tengok orang beli handbag satu RM500, RM1000, RM2000, kata semua tu tak perlu pon. Pakai handbag RM50 pon dah cukup.

Membazir tu kalau kau gaji RM2000 tapi kau belanja macam ada income kepok. Lebih kerak daripada periuknya.

Kalau kau mampu, apa salahnya. Hakikatnya, kalau kau ada pendapatan 20k, 30k, 50k sebulan pon kau mesti teringin baju raya bersilih ganti, handbag jenama terkenal.

Kau pon teringin nak bersalin dalam keadaan selesa, ada orang jaga kau berpantang macam tuan puteri. Tapi sebab tak mampu, kau claim orang yang mampu tu membazir.

Sila audit hati.

Kalau banyak sangat rasa dengki dan tak gembira tengok orang lebih daripada kita, itu maknanya hati kita kena repair banyak lagi. Jangan jadi netizen yang suka cari salah orang lain.. jadi netizen yang boleh majukan diri dan memperbaiki diri. :) :) :)
Saya akan ingat nasihat ni
Betul tu tapi netizen ni kadang2 suka merapu sampai orng yg kena tu pun pening
Allah Muhammad 💖Ahliyyin💖 Muhammad Allah

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 64
Posts: 4442
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by zylajasmine » Sun Apr 07, 2019 8:32 am

KUBUR MASING MASING

Masa kecik-kecik.. adik beradik tidur bersama.
Bila sudah besar.. bilik masing-masing.

Bila sudah nikah.. rumah masing-masing.

Bila sudah tua.. seorang demi seorang adik-beradik pergi.. tiada lagi bising.

Mulanya berkumpul.. penutupnya kubur masing-masing.

♧ Wahai adik-beradikku,
♧ Wahai saudara maraku,
♧ Wahai sahabat-sahabatku sekelian...

Disebabkan kubur masing-masinglah.. kita selalu kena saling berpesan-pesan.

Jika satu kubur boleh juga kita tolong-menolong.

Ingatlah.. disana tiada abang, kakak, adik...

Hanya kau dan amal mu...

Bersedia selalu.. bersiap selalu.

Malaikat Maut tidak lihat tua, muda atau bayi.

Tiba masa ia tetap menjalankan perintah tanpa menunda.

Jika anda ingat mati..

Andalah orang yang bijaksana dan bijak sini
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 27
Posts: 4022
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by Nursahirah74 » Sat Aug 17, 2019 11:17 am

zylajasmine wrote:
Sun Apr 07, 2019 8:32 am
KUBUR MASING MASING

Masa kecik-kecik.. adik beradik tidur bersama.
Bila sudah besar.. bilik masing-masing.

Bila sudah nikah.. rumah masing-masing.

Bila sudah tua.. seorang demi seorang adik-beradik pergi.. tiada lagi bising.

Mulanya berkumpul.. penutupnya kubur masing-masing.

♧ Wahai adik-beradikku,
♧ Wahai saudara maraku,
♧ Wahai sahabat-sahabatku sekelian...

Disebabkan kubur masing-masinglah.. kita selalu kena saling berpesan-pesan.

Jika satu kubur boleh juga kita tolong-menolong.

Ingatlah.. disana tiada abang, kakak, adik...

Hanya kau dan amal mu...

Bersedia selalu.. bersiap selalu.

Malaikat Maut tidak lihat tua, muda atau bayi.

Tiba masa ia tetap menjalankan perintah tanpa menunda.

Jika anda ingat mati..

Andalah orang yang bijaksana dan bijak sini



Kadang kala .. saya lupa akan kematian dan selalu memikirkan hal dunia 🙂🙂
❤️ara 🐼

Post Reply

Return to “Penghuni Rumah Nurul Iman”