Active Topics

Sahabatku Sahabatmu Jua

Forum Khas Untuk Penghuni Dan Bekas Penghuni Rumah Nurul Iman

Moderators: zylajasmine, napisah

Post Reply
User avatar
Paktam
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 34
Posts: 3547
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times
Gender:

PINGAT

Re: Sahabatku Sahabatmu Jua

Post by Paktam » Sat Feb 16, 2019 8:28 pm

Matasepet wrote:
Sat Feb 16, 2019 8:25 pm
Paktam wrote:
Sat Feb 16, 2019 7:37 pm
Matasepet wrote:
Sat Feb 16, 2019 7:32 pm
Bagi Adam ..Adam pentingkan sahabat:-) ... sbb sahabat time kita susah senang...die mesti ade disisi kita.;)
Haa tu penting sangat
Lagi penting daripada kawan...kawan die ade time susah je ...yg lain semua sahabat :)
Haa betul kawan tu die dtg time die susah
🙈 NI M€¥¥ NI 🙈

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 22
Posts: 4442
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Sahabatku Sahabatmu Jua

Post by zylajasmine » Sat Feb 16, 2019 8:30 pm

Siapakah yang bergelar Bukan Mahram yang TAK BOLEH salam:

Jika kita seorang Lelaki:-
1. Isteri kepada adik beradik bapa
2. Isteri kepada adik beradik emak
3. Adik beradik perempuan bapa mertua
4. Adik beradik perempuan emak mertua
5. Anak perempuan adik beradik isteri
6. Kakak Ipar
7. Adik Ipar perempuan
8. Sepupu perempuan
9. Sepupu Ayah (perempuan)
10. Sepupu Emak (perempuan)

Jika kita seorang Perempuan:-
1. Suami kepada adik beradik bapau
2. Suami kepada adik beradik emak
3. Adik beradik lelaki bapa mertua
4. Adik beradik lelaki emak mertua
5. Anak lelaki adik beradik suami
6. Abang Ipar
7. Adik Ipar Lelaki
8. Sepupu Lelaki
9. Sepupu Ayah (lelaki)
10. Sepupu Emak

Ada yang tak tahu. Dan kadangkala kita terlupa. Nampak mcm boleh tetapi sebenarnya tak boleh.

Haa..dah tahu kan??

Jangan buat-buat lupa pula.

Jadi sekarang dah tahu..minta minta ler sampaikan pula pada saudara dan sahabat anda yang lain ..


#TheWritersOfficial
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 22
Posts: 4442
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Sahabatku Sahabatmu Jua

Post by zylajasmine » Sat Feb 16, 2019 8:31 pm

Ramai yang cuba Qu Puteh Qu Puteh untuk memutihkan kulit
Menanjalkan kulit
Malah ada yang ambik

Shake! Shake! Shake you all.

Eh eh salah

Malah ada yang ambik Aura White supaya aura mereka pun cantik

Tapi tak ramai yang peduli mengenai hati

Wajah cantik
Perilaku buruk

Wajah muda
Perangai buruk

Tak ramai yang kisah dalaman tapi ramai yang kisah luaran.

Cantik biar cantik keseluruhannya

'Apa yang buruk keluar dari mulut itu tanda hati tersarat dengan bintik hitam'


#TheWritersOfficial
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

Matasepet
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Selangor, Malaysia
Posts in topic: 26
Posts: 1631
Joined: Thu Nov 22, 2018 11:25 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Gender:

Re: Sahabatku Sahabatmu Jua

Post by Matasepet » Sat Feb 16, 2019 8:38 pm

Apa makna atau arti sebuah persahabatan?
Persahabatan itu termasuk harta yang tak ternilai.
Harta bisa saja habis karena perputaran nasib, tapi hubungan persahabatan itu tetap ada.
Sahabat itu bukan seseorang yang selalu hadir dimanapun kau berada. Sahabat itu adalah seseorang yang tau menempatkan dirinya. Ia selalu menyediakan telinganya untuk mendengar semua keluh kesahmu, merelakan pundaknya sebagai sandaran saat kau tergugu dalam isak tangis. Dan ia adalah orang pertama yang ikut merasakan kebahagian saat melihat ataupun mendengar kebahagianmu. Walau kadang kau lupa berbagi kebahagian dengannya.

Sahabat itu bukan berarti ikut campur menyelesaikan semua masalahmu. Tetapi dia memberikan mu ruang yang cukup untuk kau bisa memikirkan solusi dari masalah tersebut. Dan merespon dengan jujur dan objektif setiap dimintain pendapat. Ia juga orang yang tak mau melihat mu kecewa, makanya ia selalu mengingatkan saat kau melangkah ke arah yang salah. Mensupport mu saat kau ditinggalkan lingkungan mu, mema’afkan mu saat kau pernah tanpa sadar membuatnya tersakiti.

Sahabat yang baik itu bukan berarti kau harus tau semuanya tentang dia dari A sampai Z, tapi kau bisa dengan sangat yakin mengatakan, ‘Sahabatku tak mungkin melakukan itu. Jikapun dia sampai melakukannya, pasti ada hal kuat yang mendasarinya’, jika ada orang lain yang coba menghasut.
Persahabatan itu bukan berarti tanpa perbedaan.
Ia tentang bisa saling menghargai, bukan saling memanfaatkan. Persahabatan itu juga bukan tentang memahami dan mengerti, karena seorang sahabat tetap bisa menerima hal yang tidak mungkin dimengerti atau dipahami oleh orang lain.
EVOS(Zxuan) 8-) :ugeek:

User avatar
Paktam
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 34
Posts: 3547
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times
Gender:

PINGAT

Re: Sahabatku Sahabatmu Jua

Post by Paktam » Sat Feb 16, 2019 8:42 pm

Matasepet wrote:
Sat Feb 16, 2019 8:38 pm
Apa makna atau arti sebuah persahabatan?
Persahabatan itu termasuk harta yang tak ternilai.
Harta bisa saja habis karena perputaran nasib, tapi hubungan persahabatan itu tetap ada.
Sahabat itu bukan seseorang yang selalu hadir dimanapun kau berada. Sahabat itu adalah seseorang yang tau menempatkan dirinya. Ia selalu menyediakan telinganya untuk mendengar semua keluh kesahmu, merelakan pundaknya sebagai sandaran saat kau tergugu dalam isak tangis. Dan ia adalah orang pertama yang ikut merasakan kebahagian saat melihat ataupun mendengar kebahagianmu. Walau kadang kau lupa berbagi kebahagian dengannya.

Sahabat itu bukan berarti ikut campur menyelesaikan semua masalahmu. Tetapi dia memberikan mu ruang yang cukup untuk kau bisa memikirkan solusi dari masalah tersebut. Dan merespon dengan jujur dan objektif setiap dimintain pendapat. Ia juga orang yang tak mau melihat mu kecewa, makanya ia selalu mengingatkan saat kau melangkah ke arah yang salah. Mensupport mu saat kau ditinggalkan lingkungan mu, mema’afkan mu saat kau pernah tanpa sadar membuatnya tersakiti.

Sahabat yang baik itu bukan berarti kau harus tau semuanya tentang dia dari A sampai Z, tapi kau bisa dengan sangat yakin mengatakan, ‘Sahabatku tak mungkin melakukan itu. Jikapun dia sampai melakukannya, pasti ada hal kuat yang mendasarinya’, jika ada orang lain yang coba menghasut.
Persahabatan itu bukan berarti tanpa perbedaan.
Ia tentang bisa saling menghargai, bukan saling memanfaatkan. Persahabatan itu juga bukan tentang memahami dan mengerti, karena seorang sahabat tetap bisa menerima hal yang tidak mungkin dimengerti atau dipahami oleh orang lain.
[/quote
Ouh yeke ..kita msti pentingkan sahabat dri kawan
🙈 NI M€¥¥ NI 🙈

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 21
Posts: 4022
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Sahabatku Sahabatmu Jua

Post by Nursahirah74 » Sun Feb 17, 2019 11:43 pm

Paktam wrote:
Sat Feb 16, 2019 8:42 pm
Matasepet wrote:
Sat Feb 16, 2019 8:38 pm
Apa makna atau arti sebuah persahabatan?
Persahabatan itu termasuk harta yang tak ternilai.
Harta bisa saja habis karena perputaran nasib, tapi hubungan persahabatan itu tetap ada.
Sahabat itu bukan seseorang yang selalu hadir dimanapun kau berada. Sahabat itu adalah seseorang yang tau menempatkan dirinya. Ia selalu menyediakan telinganya untuk mendengar semua keluh kesahmu, merelakan pundaknya sebagai sandaran saat kau tergugu dalam isak tangis. Dan ia adalah orang pertama yang ikut merasakan kebahagian saat melihat ataupun mendengar kebahagianmu. Walau kadang kau lupa berbagi kebahagian dengannya.

Sahabat itu bukan berarti ikut campur menyelesaikan semua masalahmu. Tetapi dia memberikan mu ruang yang cukup untuk kau bisa memikirkan solusi dari masalah tersebut. Dan merespon dengan jujur dan objektif setiap dimintain pendapat. Ia juga orang yang tak mau melihat mu kecewa, makanya ia selalu mengingatkan saat kau melangkah ke arah yang salah. Mensupport mu saat kau ditinggalkan lingkungan mu, mema’afkan mu saat kau pernah tanpa sadar membuatnya tersakiti.

Sahabat yang baik itu bukan berarti kau harus tau semuanya tentang dia dari A sampai Z, tapi kau bisa dengan sangat yakin mengatakan, ‘Sahabatku tak mungkin melakukan itu. Jikapun dia sampai melakukannya, pasti ada hal kuat yang mendasarinya’, jika ada orang lain yang coba menghasut.
Persahabatan itu bukan berarti tanpa perbedaan.
Ia tentang bisa saling menghargai, bukan saling memanfaatkan. Persahabatan itu juga bukan tentang memahami dan mengerti, karena seorang sahabat tetap bisa menerima hal yang tidak mungkin dimengerti atau dipahami oleh orang lain.
[/quote
Ouh yeke ..kita msti pentingkan sahabat dri kawan

Yup betul tu 😅😊😊
❤️ara 🐼

aiman33
Ahli Forum
Koperal
Koperal
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 158
Joined: Tue Dec 25, 2018 8:08 pm
Mood:
Has thanked: 2 times
Gender:

Re: Sahabatku Sahabatmu Jua

Post by aiman33 » Sun May 19, 2019 3:00 pm

Matasepet wrote:
Thu Feb 07, 2019 12:21 pm
aiman33 wrote:
Tue Feb 05, 2019 6:26 pm
Nursahirah74 wrote:
Fri Nov 30, 2018 3:22 pm




Sedih saya baca , ayat diatas tersebak hati saya 😭😭
sedih memang sedih tapi mesti meningatkan sahabat yg baik.. :) :)
Yela aku teringat kawan aku yg lama
Sahabat lebih penting kalau tiada sahabat siapa teman kita :)

Matasepet
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Selangor, Malaysia
Posts in topic: 26
Posts: 1631
Joined: Thu Nov 22, 2018 11:25 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Gender:

Re: Sahabatku Sahabatmu Jua

Post by Matasepet » Sun May 26, 2019 2:27 pm

aiman33 wrote:
Sun May 19, 2019 3:00 pm
Matasepet wrote:
Thu Feb 07, 2019 12:21 pm
aiman33 wrote:
Tue Feb 05, 2019 6:26 pm

sedih memang sedih tapi mesti meningatkan sahabat yg baik.. :) :)
Yela aku teringat kawan aku yg lama
Sahabat lebih penting kalau tiada sahabat siapa teman kita :)
Betul tu..sahabat susah nk cari...lebih baik kita jage sahabat kita😊
EVOS(Zxuan) 8-) :ugeek:

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 22
Posts: 4442
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Sahabatku Sahabatmu Jua

Post by zylajasmine » Thu May 30, 2019 12:14 pm

Matasepet wrote:
Sun May 26, 2019 2:27 pm
aiman33 wrote:
Sun May 19, 2019 3:00 pm
Matasepet wrote:
Thu Feb 07, 2019 12:21 pm

Yela aku teringat kawan aku yg lama
Sahabat lebih penting kalau tiada sahabat siapa teman kita :)
Betul tu..sahabat susah nk cari...lebih baik kita jage sahabat kita😊
family yang susah dicari.. sahabat tu mana-mana pun boleh jumpa sahabat..ada yang macam jin ada yang macam hantu.. sama je.sebab sahabat tu manusia. manusia boleh berubah guys. sama ada dari baik ke jahat atau dari jahat ke baik.. sedangkan pasir di pantai pun berubah inikan pula manusia. ;)
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

Matasepet
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Selangor, Malaysia
Posts in topic: 26
Posts: 1631
Joined: Thu Nov 22, 2018 11:25 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Gender:

Re: Sahabatku Sahabatmu Jua

Post by Matasepet » Wed Jun 12, 2019 11:35 pm

zylajasmine wrote:
Thu May 30, 2019 12:14 pm
Matasepet wrote:
Sun May 26, 2019 2:27 pm
aiman33 wrote:
Sun May 19, 2019 3:00 pm


Sahabat lebih penting kalau tiada sahabat siapa teman kita :)
Betul tu..sahabat susah nk cari...lebih baik kita jage sahabat kita😊
family yang susah dicari.. sahabat tu mana-mana pun boleh jumpa sahabat..ada yang macam jin ada yang macam hantu.. sama je.sebab sahabat tu manusia. manusia boleh berubah guys. sama ada dari baik ke jahat atau dari jahat ke baik.. sedangkan pasir di pantai pun berubah inikan pula manusia. ;)
Shabat senang di cari Kan?
EVOS(Zxuan) 8-) :ugeek:

Post Reply

Return to “Penghuni Rumah Nurul Iman”