Active Topics

Bukan Marah Tapi Nasihat

Forum Khas Untuk Penghuni Dan Bekas Penghuni Rumah Nurul Iman

Moderators: zylajasmine, napisah

Post Reply
User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 64
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by zylajasmine » Thu Jan 03, 2019 11:08 pm

Faizrosdi03 wrote:
Thu Jan 03, 2019 4:12 pm
zylajasmine wrote:
Tue Dec 04, 2018 12:05 pm
JANGAN BERBURUK SANGKA

Suatu hari, Umar bin Ubaidulllah melalui sebuah kebun. Tiba-tiba, beliau terlihat seorang lelaki berkulit hitam sedang makan. Ada seekor anjing duduk dihadapan lelaki itu. Setiap kali dia menyuap sepotong makanan ke mulutnya, dia melemparkan sepotong makanan kepada anjing tersebut.
Umar berasa sangat takjub. Beliau bertanya kepadanya.... "Adakah anjing ini kepunyaan kamu?" Jawab lelaki itu: "Bukan." "Jadi, mengapa engkau memberinya makanan?" Dia menjawab: "Aku malu jika seekor makhluk Allah memandangku apabila aku sedang makan, namun aku tidak memberinya makanan."Umar bertanya lagi....."Kamu hamba atau merdeka?" "Hamba milik seorang Bani Asim." Umar pergi menemui pemilik hamba tersebut. Beliau membeli hamba itu beserta kebun tempatnya bekerja. Beliau kembali menemui lelaki tersebut dan berkata: "Allah telah memerdekakan dirimu. Dan memberikan kebun ini untukmu."Lelaki itu berkata....."Segala puji bagi Allah. Saya bersaksi bahawa kebun ini saya wakafkan kepada orang fakir yang ada di negeri ini."Umar sangat terkejut. Beliau tidak menyangka tindakan lelaki itu menyedekahkan kebun tersebut. Beliau bertanya: "Mengapa engkau mewakafkan kebun ini? Bukankah engkau juga miskin dan memerlukan harta?"Dia berkata: "Aku malu kepada Allah yang telah bermurah hati kepadaku, namun aku kedekut kepada NYA "

"Selama hidup di dunia ini, yang terbaik itu adalah menyelamatkan hati dari berburuk sangka terhadap makhluk yang lain"

-Al-Imam Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani-...
Wow. ... cerita yg menbuatkan kita terfikir dengan dalam sedalam nya bakkata orang kecik2 cili api bila dh besar baik budi perkertinya dan seorng hamba tulah yg telah menunjukan betapa besarnya rahmat allah swt😚😚😍
Tapi yang ade sekarang ni kecik2 tak nak mati. Beso nyusahkan orang. Ha. Selalu jugak dengo perkataan macam ni kan. Tu mknanya ap?
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 64
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by zylajasmine » Thu Jan 03, 2019 11:09 pm

Paktam wrote:
Thu Jan 03, 2019 6:57 pm
Nursahirah74 wrote:
Thu Jan 03, 2019 6:55 pm
Paktam wrote:
Thu Jan 03, 2019 6:46 pm
ANGGOTA kumpulan UNIC Bazli atau Bazli Hazwan Che Osman tampil menjelaskan situasi sebenar mengenai kemelut yang timbul antara mereka dengan Fitri Haris menerusi video yang dimuat naik di Instagram @unicoffials.

Katanya, Fitri sudah lama meninggalkan UNIC, dan jika dia masih menyanyikan lagu-lagu popular kumpulan itu maka mungkin akan ada pihak keliru mengenai wujudnya dua kumpulan UNIC dalam industri muzik tanah air.

“Kami tidak marah, kami hanya keluarkan kenyataan. Jadi terpulanglah pada emosi individu ketika membaca apa yang sudah kami muat naik di laman sosial.

“Kami tegas kerana sayang UNIC. Kami berusaha keras untuk kekal relevan dan bawa nama kumpulan sehingga sudah 17 tahun dalam industri. Kalau saya tidak tegas, selepas ini mungkin Fitri akan nyanyikan pula lagu Zinnirah atau Lafaz Yang Tersimpan dan lagu-lagu lain. Jadi, siapa sebenarnya UNIC?

“Sejarah tidak boleh dipadam. Dia bekas anggota UNIC dan bukannya tidak boleh nyanyi pun tapi adalah lebih baik kalau dia berkembang dahulu kemudian barulah bergabung semula. Itu lebih manis,” kata Bazli.

Bakal mengadakan Konsert Ainul Mardhiah pada 7 Disember hadapan, Bazli turut mendedahkan bahawa asalnya konsert itu adalah Konsert Dua Juara menggabungkan UNIC dan Fitri.

Bagaimanapun, nama konsert berkenaan terpaksa ditukar selepas timbulnya konflik antara mereka.

“Ketika dia menyertai pertandingan Gema Gegar Vaganza, saya pesan dia supaya buat betul-betul, pergi jauh dan bina nama. Ada masa bolehlah bergabung semula kerana nilai gabungan itu sangat tinggi, orang memang tunggu.

“Konsert Dua Juara itu perancangannya adalah UNIC bersama Fitri, tetapi apabila ada salah faham, konflik, tidak sabar dan tidak mengikut perancangan promosi, maka ia tidak menjadi. Sebab itulah nama konsert terpaksa ditukar,” kata Bazli.

Katanya, Fitri harus mencontohi Hafiz Hamidun yang juga meninggalkan UNIC tetapi mampu membina nama dan karakter sendiri hingga terkenal dengan Zikir Terapi.


Wah nasihat yg senang utk fahami , 😊
Jangan ingat orang marah tak sayang tapi nasihat
Eleh. Kome kalau marah semua tarik muka 150 inchi. Kan
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Paktam
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 26
Posts: 3485
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by Paktam » Thu Jan 03, 2019 11:12 pm

zylajasmine wrote:
Thu Jan 03, 2019 11:09 pm
Paktam wrote:
Thu Jan 03, 2019 6:57 pm
Nursahirah74 wrote:
Thu Jan 03, 2019 6:55 pm




Wah nasihat yg senang utk fahami , 😊
Jangan ingat orang marah tak sayang tapi nasihat
Eleh. Kome kalau marah semua tarik muka 150 inchi. Kan
Takde la..itu teguran.
🙈 NI M€¥¥ NI 🙈

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 64
Posts: 4106
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 76 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by zylajasmine » Thu Jan 03, 2019 11:12 pm

Paktam wrote:
Thu Nov 29, 2018 4:07 pm
Faizrosdi03 wrote:
Thu Nov 29, 2018 12:32 pm
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu"
Betul ..kita harus memperbaiki diri utk hidup
Bukan untuk hidup je. Mati pun sama alif. Err. Ni kes ang gaduh dengan pakdi tu lah. Pasal internet pun kalut.. 🤪🤪🤪🤪
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

Faizrosdi03
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Indonesia
Posts in topic: 24
Posts: 1914
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:45 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 17 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by Faizrosdi03 » Thu Jan 03, 2019 11:14 pm

zylajasmine wrote:
Thu Jan 03, 2019 11:08 pm
Faizrosdi03 wrote:
Thu Jan 03, 2019 4:12 pm
zylajasmine wrote:
Tue Dec 04, 2018 12:05 pm
JANGAN BERBURUK SANGKA

Suatu hari, Umar bin Ubaidulllah melalui sebuah kebun. Tiba-tiba, beliau terlihat seorang lelaki berkulit hitam sedang makan. Ada seekor anjing duduk dihadapan lelaki itu. Setiap kali dia menyuap sepotong makanan ke mulutnya, dia melemparkan sepotong makanan kepada anjing tersebut.
Umar berasa sangat takjub. Beliau bertanya kepadanya.... "Adakah anjing ini kepunyaan kamu?" Jawab lelaki itu: "Bukan." "Jadi, mengapa engkau memberinya makanan?" Dia menjawab: "Aku malu jika seekor makhluk Allah memandangku apabila aku sedang makan, namun aku tidak memberinya makanan."Umar bertanya lagi....."Kamu hamba atau merdeka?" "Hamba milik seorang Bani Asim." Umar pergi menemui pemilik hamba tersebut. Beliau membeli hamba itu beserta kebun tempatnya bekerja. Beliau kembali menemui lelaki tersebut dan berkata: "Allah telah memerdekakan dirimu. Dan memberikan kebun ini untukmu."Lelaki itu berkata....."Segala puji bagi Allah. Saya bersaksi bahawa kebun ini saya wakafkan kepada orang fakir yang ada di negeri ini."Umar sangat terkejut. Beliau tidak menyangka tindakan lelaki itu menyedekahkan kebun tersebut. Beliau bertanya: "Mengapa engkau mewakafkan kebun ini? Bukankah engkau juga miskin dan memerlukan harta?"Dia berkata: "Aku malu kepada Allah yang telah bermurah hati kepadaku, namun aku kedekut kepada NYA "

"Selama hidup di dunia ini, yang terbaik itu adalah menyelamatkan hati dari berburuk sangka terhadap makhluk yang lain"

-Al-Imam Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani-...
Wow. ... cerita yg menbuatkan kita terfikir dengan dalam sedalam nya bakkata orang kecik2 cili api bila dh besar baik budi perkertinya dan seorng hamba tulah yg telah menunjukan betapa besarnya rahmat allah swt😚😚😍
Tapi yang ade sekarang ni kecik2 tak nak mati. Beso nyusahkan orang. Ha. Selalu jugak dengo perkataan macam ni kan. Tu mknanya ap?
Tu tanya paktam saya x paham maksud nya😓😓😓
Allah 😎😎Faizrosdi cool Muhammad 😎😎

Matasepet
Ahli Forum
Kapten
Kapten
Negeri Selangor, Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 1530
Joined: Thu Nov 22, 2018 11:25 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Gender:

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by Matasepet » Thu Jan 03, 2019 11:20 pm

INILAH KISAHKU

"Cikgu, jangan hanya tahu marah-marah.. tapi bertanyalah!"

16 Januari 2018

Admin

Cikgu, jangan hanya tahu marah-marah. Aku cikgu muda. Yang masih agak mentah dalam dunia pendidikan. Maka untuk aku nasihati guru lain, terutama yang lebih otai sangat tidak kena rasanya.

Jadi aku bawakan satu nasihat dari Cikgu Badrul, seorang guru otai yang berusia 59 tahun dari Johor. Untuk kita para guru renung dan ambil iktibar.

Semalam, aku ziarah Cikgu Badrul di IJN. Banyak benda kami borak bersama. Dan satu kisah yang aku takkan lupakan sampai bila-bila. Satu kisah yang aku akan jadikan panduan sepanjang aku menjadi seorang guru. Cikgu Badrul bercerita padaku,

"Cikgu. Saya sokong murid tidak boleh terlalu dimanja. Murid perlu ditegur kerana itu tugas kita sebagai seorang pendidik. Kita menegur mereka kerana kasih dan hendak mereka berubah menjadi baik. Bukan menegur untuk melepas amarah.

Yang degil, tegur dan marahlah. Kalau perlu denda dan hukum, dendalah. Namun, jangan hanya tahu marah. Kena ambil tahu latar belakang mereka juga."

Aku mengangguk-angguk tanda faham. Sesekali aku urut tangan dia yang masih bengkak akibat dicucuk jarum yang tajam. Entah berapa jenis ubat dan bahan yang dimasukkan untuk membesarkan kembali saluran darah yang sempit, aku pun tidak tahu.

Mata aku tepat memandang wajahnya yang redup itu. Menunggu butir mutiara kata dari otai ini. Aku dapat rasakan, ada benda yang Cikgu Badrul ingin kongsikan.

"Cikgu. Lama dahulu pernah terjadi satu kisah yang sangat saya kesali. Yang saya ingat sampai hari ini.

Saya mengajar sekolah menengah. Pelajar yang meningkat remaja dan banyak memendam perasaan.

Dalam kelas saya ada seorang pelajar lelaki yang sering tidur dalam kelas. Sebagai guru, saya menegur. Sebagai pendidik, saya marah sikap dia yang tidak menumpukan perhatian itu.

Setiap kali dimarah, pelajar itu akan bangun dan buat kerja. Lepas itu tidur semula. Hampir setiap hari, dia asyik tidur dalam kelas. Walau dimarah, walau dinasihati, pelajar itu tidak pernah melawan."

Cikgu Badrul menarik nafas panjang dan merenung jauh. Agaknya cuba mengingati kembali raut wajah bekas pelajarnya itu. Kemudian dengan agak sayu dia menyambung cerita,

"Di situ silap saya cikgu. Saya hanya tahu marah-marah. Saya hanya menegur dia. Tapi saya tak pernah bertanya tentang latar belakangnya."

"Kenapa bang? Siapa pelajar itu? Latar belakang keluarga dia macam mana?" soalku tidak sabar-sabar ingin mengetahui sambungan cerita.

"Hari terakhir peperiksaan SPM, pelajar itu datang berjumpa saya. Buat kali pertama pelajar itu datang dekat dan ingin bercerita kisah hidupnya.

Kenapa dia selalu tidur dalam kelas, kenapa kerja rumah selalu dia tidak siap.

Rupanya ibu pelajar itu sakit. Adik-beradiknya ada 11 orang. Dia masih punya ayah. Namun sudah lama ayahnya menghilang entah ke mana. Entah masih hidup, entah sudah tiada.

Rutin hidup pelajar itu sebaik pulang dari sekolah ialah bekerja. Apa saja kerja yang boleh menyara hidup dia, adik-adiknya dan ibunya.

Ikut lori, angkat barang, tebas lalang, bersih rumah. Apa sahaja kerja yang memerlukan kudrat, dia akan buat. Lewat petang dia akan ambil adik-adiknya yang pulang dari sekolah pula.

Lepas maghrib, dia keluar lagi mencari nafkah. Demi sesuap nasi untuk ibu dan adik-adik, demi secebis rezeki yang Allah janji pada mereka yang berusaha.

Setiap hari pulangnya lewat pagi. Kadang sampai jam 5 pagi. Dia tidak tidur, dia sediakan sarapan untuk adik-adik. Kejut adik-adiknya dari tidur dan siapkan mereka untuk ke sekolah.

Berulang alik dia hantar adik-adiknya yang ramai guna motor buruk. Itu satu-satunya kenderaan yang keluarga mereka miliki. Setelah selesai hantar adik-adiknya, baru dia ke sekolah.

Boleh kata setiap hari dia lewat ke sekolah. Boleh dikatakan setiap hari dia didenda dan dimarah. Namun dia tidak melawan. Namun dia hanya diam.

Penat seharian bekerja sampai tidak tidur malam itu punca pelajar itu tidur dalam kelas. Punca dia tidak siap kerja.
EVOS(Zxuan) 8-) :ugeek:

User avatar
Paktam
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 26
Posts: 3485
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by Paktam » Thu Jan 03, 2019 11:59 pm

Faizrosdi03 wrote:
Thu Jan 03, 2019 11:14 pm
zylajasmine wrote:
Thu Jan 03, 2019 11:08 pm
Faizrosdi03 wrote:
Thu Jan 03, 2019 4:12 pm

Wow. ... cerita yg menbuatkan kita terfikir dengan dalam sedalam nya bakkata orang kecik2 cili api bila dh besar baik budi perkertinya dan seorng hamba tulah yg telah menunjukan betapa besarnya rahmat allah swt😚😚😍
Tapi yang ade sekarang ni kecik2 tak nak mati. Beso nyusahkan orang. Ha. Selalu jugak dengo perkataan macam ni kan. Tu mknanya ap?
Tu tanya paktam saya x paham maksud nya😓😓😓
Saya pun taktahu
🙈 NI M€¥¥ NI 🙈

Faizrosdi03
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Indonesia
Posts in topic: 24
Posts: 1914
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:45 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 17 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by Faizrosdi03 » Fri Jan 11, 2019 10:06 pm

Paktam wrote:
Thu Jan 03, 2019 11:12 pm
zylajasmine wrote:
Thu Jan 03, 2019 11:09 pm
Paktam wrote:
Thu Jan 03, 2019 6:57 pm

Jangan ingat orang marah tak sayang tapi nasihat
Eleh. Kome kalau marah semua tarik muka 150 inchi. Kan
Takde la..itu teguran.
150 × 22 budak berape ye😘😘
Allah 😎😎Faizrosdi cool Muhammad 😎😎

User avatar
Paktam
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 26
Posts: 3485
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by Paktam » Sat Jan 12, 2019 2:41 pm

Faizrosdi03 wrote:
Fri Jan 11, 2019 10:06 pm
Paktam wrote:
Thu Jan 03, 2019 11:12 pm
zylajasmine wrote:
Thu Jan 03, 2019 11:09 pm


Eleh. Kome kalau marah semua tarik muka 150 inchi. Kan
Takde la..itu teguran.
150 × 22 budak berape ye😘😘
Malas nak pikir
🙈 NI M€¥¥ NI 🙈

Faizrosdi03
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Indonesia
Posts in topic: 24
Posts: 1914
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:45 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 17 times
Gender:

PINGAT

Re: Bukan Marah Tapi Nasihat

Post by Faizrosdi03 » Sat Jan 12, 2019 2:43 pm

Paktam wrote:
Sat Jan 12, 2019 2:41 pm
Faizrosdi03 wrote:
Fri Jan 11, 2019 10:06 pm
Paktam wrote:
Thu Jan 03, 2019 11:12 pm


Takde la..itu teguran.
150 × 22 budak berape ye😘😘
Malas nak pikir
Ye la 😑😑😑😑😑😑😑terpikir nk buat topik apa ye
Allah 😎😎Faizrosdi cool Muhammad 😎😎

Post Reply

Return to “Penghuni Rumah Nurul Iman”