Active Topics

Jom Belajar Cakap Serawak

Loghat Sarawak disi

Moderators: Paktam, faizridwan

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 4318
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Jom Belajar Cakap Serawak

Post by zylajasmine » Wed Nov 28, 2018 9:58 am

hai korang semua.. loghat Serawak ni antara loghat yang susah sikit kita nak faham.. Lain dengan loghat Sabah.. kalau Sabah sedikit sebanyak kita akan faham.. Jom kita mula..
KEPAK
maksud = letih

Contoh ayat : Kepak nyawa ku lekak berekot tadik.
maksudnya : Letih betul lepas aku berlari tadi. :P :P :P :P

boleh la share perkataan-perkataan serawak serta maksudnya.. kalau boleh sertakan sekali dengan contoh ayat.. baru boleh faham penggunaannya macam mana :D :D :D
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Ikasnow
Ahli Forum
Leftenan Muda
Leftenan Muda
Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 918
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:14 am
Mood:
Has thanked: 5 times
Gender:

Re: Jom Belajar Cakap Serawak

Post by Ikasnow » Wed Nov 28, 2018 10:45 am

zylajasmine wrote:
Wed Nov 28, 2018 9:58 am
hai korang semua.. loghat Serawak ni antara loghat yang susah sikit kita nak faham.. Lain dengan loghat Sabah.. kalau Sabah sedikit sebanyak kita akan faham.. Jom kita mula..
KEPAK
maksud = letih

Contoh ayat : Kepak nyawa ku lekak berekot tadik.
maksudnya : Letih betul lepas aku berlari tadi. :P :P :P :P

boleh la share perkataan-perkataan serawak serta maksudnya.. kalau boleh sertakan sekali dengan contoh ayat.. baru boleh faham penggunaannya macam mana :D :D :D
macam mana tu akk , sy tk thu laa .
💚iqa💚

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 4318
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Jom Belajar Cakap Serawak

Post by zylajasmine » Wed Nov 28, 2018 11:18 am

Ikagigi wrote:
Wed Nov 28, 2018 10:45 am
zylajasmine wrote:
Wed Nov 28, 2018 9:58 am
hai korang semua.. loghat Serawak ni antara loghat yang susah sikit kita nak faham.. Lain dengan loghat Sabah.. kalau Sabah sedikit sebanyak kita akan faham.. Jom kita mula..
KEPAK
maksud = letih

Contoh ayat : Kepak nyawa ku lekak berekot tadik.
maksudnya : Letih betul lepas aku berlari tadi. :P :P :P :P

boleh la share perkataan-perkataan serawak serta maksudnya.. kalau boleh sertakan sekali dengan contoh ayat.. baru boleh faham penggunaannya macam mana :D :D :D
macam mana tu akk , sy tk thu laa .
Hahahahah.. Cari lah perkataan yg senang2.
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 4
Posts: 3886
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Jom Belajar Cakap Serawak

Post by Nursahirah74 » Wed Nov 28, 2018 4:03 pm

zylajasmine wrote:
Wed Nov 28, 2018 11:18 am
Ikagigi wrote:
Wed Nov 28, 2018 10:45 am
zylajasmine wrote:
Wed Nov 28, 2018 9:58 am
hai korang semua.. loghat Serawak ni antara loghat yang susah sikit kita nak faham.. Lain dengan loghat Sabah.. kalau Sabah sedikit sebanyak kita akan faham.. Jom kita mula..
maksud = letih

Contoh ayat : Kepak nyawa ku lekak berekot tadik.
maksudnya : Letih betul lepas aku berlari tadi. :P :P :P :P

boleh la share perkataan-perkataan serawak serta maksudnya.. kalau boleh sertakan sekali dengan contoh ayat.. baru boleh faham penggunaannya macam mana :D :D :D
macam mana tu akk , sy tk thu laa .
Hahahahah.. Cari lah perkataan yg senang2.

HA' AH BETUL TU CARI LA PERKATAAN SENANG SENANG JE
❤️ara 🐼

User avatar
Ikasnow
Ahli Forum
Leftenan Muda
Leftenan Muda
Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 918
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:14 am
Mood:
Has thanked: 5 times
Gender:

Re: Jom Belajar Cakap Serawak

Post by Ikasnow » Thu Jan 24, 2019 10:21 am

zylajasmine wrote:
Wed Nov 28, 2018 11:18 am
Ikagigi wrote:
Wed Nov 28, 2018 10:45 am
zylajasmine wrote:
Wed Nov 28, 2018 9:58 am
hai korang semua.. loghat Serawak ni antara loghat yang susah sikit kita nak faham.. Lain dengan loghat Sabah.. kalau Sabah sedikit sebanyak kita akan faham.. Jom kita mula..
maksud = letih

Contoh ayat : Kepak nyawa ku lekak berekot tadik.
maksudnya : Letih betul lepas aku berlari tadi. :P :P :P :P

boleh la share perkataan-perkataan serawak serta maksudnya.. kalau boleh sertakan sekali dengan contoh ayat.. baru boleh faham penggunaannya macam mana :D :D :D
macam mana tu akk , sy tk thu laa .
Hahahahah.. Cari lah perkataan yg senang2.
ohh oke nanti saya cari 😊 ye akk
💚iqa💚

User avatar
napisah
Global Moderator
Global Moderator
Sarjan
Sarjan
Negeri Kedah, Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 269
Joined: Wed Nov 21, 2018 11:35 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times
Gender:

PINGAT

Re: Jom Belajar Cakap Serawak

Post by napisah » Sun Jun 16, 2019 10:52 pm

kongsi-kongsi ilmu dengan korang mengenai bahasa sarawak mudah. Apa yang terlintas di fikiran itu lah yang aku taip.. so... enjoy arrr...

Beloya=berborak
Awak pergi mana?= Kitak gi sine?
Awak buat apa? = Kitak apa polah?
Awak dah makan? = Kitak dah makan?
Awak buat apa sekarang? = Apa polah kitak kinek tok?
Awak apa khabar? = Kitak apa khabar tek?
Boleh bantu saya tak? = Boleh nolong kamek sik?
Semangat awak tinggi betol = Tinggi nar semengat kitak juak?
Apa maksud makan hati? = Apa reti makan hati?
Bila awak nak kawin? = Bila kitak nak nikah gik?
Ye la tu = Aok ajak la
Awak nampak cantik hari ni = Kacak na kitak aritok
Sombongnya awak = Lawa kitak owh..
Awak dah mandi ke belum? = Kitak dah mandik lom?
Lepas ini pergi mana pulak? = Lepas tok pegi sine?
Panas betul hari ni kan? = Panas na aritok owh?
Gatalnya budak tu.. = Kenja nar nemiak ya eh?
Pandainya awak = terer na kitak?
Kesian = owhh tedah
Dia pula yang terpilih = Nya indah dipilih?
Awak nampak biru la hari ni = Kitak nampak biru la haritok
Apa cerita dekat sana = Apa cerita kat sinun.
Orang sini sihat je = Orang sitok sihat jak.
Saya mengantuk lah = Kamek ngantok eh
Macam mana nak jumpa awak = Camne nak jumpa kitak
Bawa perlahan-lahan kenderaan tu ye = embak slow-slow kereta ya
Pening betol kepala saya = Pening na palak tok eh
Hari macam nak hujan je = Hari macam nak hujan jak
Awak lepak kat mana malam tadi? = Kitak relex sine malam tadik?
Macamana awak boleh kurus macam tu? = Camne kitak boleh kurus kedak ya?
Awak semua cakap tentang apa? = Kitak orang beloya pasal apa?
♪♫Cubit-cubitan♫ senggol-senggolan♪ = ♪kubit-kubitan♫ senggol-senggolan♪♫
Ketawa terbahak-bahak = tetak perey
Jahat = Gaok
Bosan nya saya = Angol na kamek
Menyampah aku tengok budak tu = ingga ku nangga nembiak ya
Cawan awak cantik la = Cangkir kitak kacak lah
Mana beli almari tu? = Sine meli kabat ya?
Buruk betul perangai dia = jaik na perangenya eh.
tengok tu = Diat ya
Awak ada lihat tak surat khabar hari ni? = Kitak ada nangga sik surat kabar aritok
Awek tu cantik sangat la = Pempuan ya kacak gilak aie.
Awak tahu tak? = Kitak tauk sik?

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 4
Posts: 3886
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Jom Belajar Cakap Serawak

Post by Nursahirah74 » Mon Jun 17, 2019 12:03 am

uish bahasa sabah xde ke ?
❤️ara 🐼

User avatar
napisah
Global Moderator
Global Moderator
Sarjan
Sarjan
Negeri Kedah, Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 269
Joined: Wed Nov 21, 2018 11:35 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times
Gender:

PINGAT

Re: Jom Belajar Cakap Serawak

Post by napisah » Mon Jun 17, 2019 11:34 am

Nursahirah74 wrote:
Mon Jun 17, 2019 12:03 am
uish bahasa sabah xde ke ?
Semua negeri Ada Bahasa masing2 Ara..

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 4
Posts: 3886
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Jom Belajar Cakap Serawak

Post by Nursahirah74 » Mon Jun 17, 2019 11:23 pm

napisah wrote:
Mon Jun 17, 2019 11:34 am
Nursahirah74 wrote:
Mon Jun 17, 2019 12:03 am
uish bahasa sabah xde ke ?
Semua negeri Ada Bahasa masing2 Ara..

ouhh makcik @napisah taknak share bahasa sabah 😁😁
❤️ara 🐼

User avatar
napisah
Global Moderator
Global Moderator
Sarjan
Sarjan
Negeri Kedah, Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 269
Joined: Wed Nov 21, 2018 11:35 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times
Gender:

PINGAT

Re: Jom Belajar Cakap Serawak

Post by napisah » Tue Jun 18, 2019 10:26 am

Nursahirah74 wrote:
Mon Jun 17, 2019 11:23 pm
napisah wrote:
Mon Jun 17, 2019 11:34 am
Nursahirah74 wrote:
Mon Jun 17, 2019 12:03 am
uish bahasa sabah xde ke ?
Semua negeri Ada Bahasa masing2 Ara..

ouhh makcik @napisah taknak share bahasa sabah 😁😁
Boleh je.nanti Kita share ya. :D

Post Reply

Return to “Loghat Sarawak”